وزیر علوم در مراسم آغاز سال تحصیلی؛

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شرایط مقابله و مداخله سریع با اقدامات پیش‌رو در جامعه را دارند

۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۲۶۴۶ اخبار اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۰۴۹
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری، با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شرایط مقابله و مداخله سریع با اقدامات پیش‌رو در جامعه را دارند، گفت: «در سال‌های گذشته اتفاقات و حوادثی در کشور رخ داده است که مراکز علم و فناوری ما به خوبی توانستند در این شرایط حضور یابند و سهم خود را به درستی ایفا کنند».
دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شرایط مقابله و مداخله سریع با اقدامات پیش‌رو در جامعه را دارند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری که با سخنرانی برخط رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: «با توجه به شرایط ایجاد شده بر اثر شیوع بحران کرونا، در نیم‌سال گذشته تحصیلی، می‌توان گفت آزمونی را در آموزش عالی کشور و مراکز علم و فناوری پشت سر گذاشته‌ایم که در نوع خود قابل توجه است».
وی افزود: «گزارشی از سوی یکی از همکاران ما در دانشگاه تهران ارائه شده است و آن گزارش نیز در خصوص نحوه ورود و برخورد آموزش عالی در دنیا با موضوع شیوع بیماری کرونا بوده است. خلاصه گزارش بر این بود که اقدامات و تحولات حوزه آموزش عالی کشور، نه تنها کمتر از آنچه که در سایر کشورها اتفاق افتاد نیست، بلکه بعضاً امکانات بهتری نیز از کشورهای دیگر در این زمینه داشته‌ایم و این امر بیانگر آمادگی و ظرفیت آموزش عالی کشور برای مواجهه سریع و صحیح با تحولات جامعه پیرامون خود است».
دکتر غلامی تصریح کرد: «دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ما شرایط مقابله و مداخله سریع با اقدامات پیش‌رو در جامعه را دارند. در سال‌های گذشته اتفاقات و حوادثی نظیر سیل، زلزله و … در کشور رخ داده است که مراکز علم و فناوری ما به خوبی توانستند در این شرایط حضور یابند و سهم خود را به درستی ایفا کنند».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: «در سال‌های اخیر حرکت از سوی آموزش، پژوهش و توجه به فناوری‌ها به سمت دانشگاه‌های جامعه محور و کاربرد علم برای حل مشکلات و مسائل کشور یک رویکرد سریع، جامع و گسترده داشته است، به گونه‌ای که برای این موضوع می‌توانیم مثال‌های مختلفی را بزنیم، اما آنچه که می‌شود به آن اشاره کرد این است که در روزهای اول شیوع بیماری، پارک‌های علم و فناوری، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌ها به این مسأله ورود پیدا کرده‌اند».
وی همچنین انتقال آموزش از شیوه حضوری به مجازی بدون برنامه‌ریزی و سابقه قبلی را به‌عنوان یک تحول جدی در حوزه آموزش عالی کشور برشمرد و اظهار کرد: «از دیگر عملکردهای موفق دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در دوران شیوع کرونا انتقال آموزش از شیوه حضوری به مجازی بوده است. این انتقال بدون داشتن برنامه مطالعه شده یک تحول جدی و جدید بود که در دانشگاه‌های ما اتفاق افتاد. این عملکرد بیانگر تلاش گسترده آموزش عالی در دوره شیوع کرونا بود و این تلاش‌ها در کنار پشتیبانی‌های صورت گرفته محقق شد».
دکتر غلامی، در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «تقاضای من این است که حمایت‌های دولت از دانشگاه‌ها در شرایط فعلی که با شیوع کرونا ویروس روبه‌رو هستیم همچنان ادامه پیدا کند تا دانشگاه‌ها در کنار فعالیت‌های پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی برای پاسخ به اقدامات انجام شده در زمینه اختراعات و نقش جامعه محور خود موفق عمل کنند. امیدواریم در برنامه هفتم که تدوین می‌شود، سیاست‌هایی اتخاذ شود تا حمایت‌ها از این مراکز به‌عنوان سرمایه‌های ملی در نظر گرفته شود».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: «آموزش عالی کشور به‌عنوان یکی از سرمایه‌های مهم باید نقش مهم‌تر و ویژه‌ای در توسعه جامعه و همچنین در حوادثی نظیر کرونا ویروس داشته باشد و امیدواریم با ادامه حمایت‌های دولت از این مراکز بتوانیم علاوه بر حرکت در مسیر اهداف و برنامه‌ها از شرایط فعلی نیز عبور کنیم».


( ۱ )

نظر شما :