دکتر سرسنگی در مراسم تودیع و معارفه مدیر امور موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران:

موزه‌ها نشانگر تمدن بشریت و هویت انسان‌ها هستند/ بستر خوبی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در باغ موزه نگارستان و خانه موزه مقدم ایجاد شده است

تعداد بازدید:۱۵۴۰
مراسم تودیع و معارفه مدیر امور موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران، با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از معاونت فرهنگی، در این مراسم که با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌، ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ برگزار شد، محمدجواد جامه بزرگی، به‌عنوان مدیر امور موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران معرفی و از زحمات مهندس محسن نقیلو، در زمان تصدی این سمت قدردانی به‌عمل آمد.
در این مراسم دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، ضمن قدردانی از زحمات همکاران باغ موزه نگارستان و خانه موزه مقدم، گفت: «ضریب تأثیر دانشگاه در جامعه یک بحث جهانی است که دانشگاه تهران، نسبت به پیگیری آن اقدام کرده است. همچنین موضوع فعالیت موزه‌ها و فضاهای فرهنگی یکی از شاخص‌های ارزیابی برای دانشگاه‌ها از طرف یک مؤسسه خارجی اعلام شده است».
وی افزود: «دانشگاه تهران، یکی از معدود دانشگاه‌های جهان است که دارای موزه‌های متنوع در حوزه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است. در حقیقت ما میراث‌دار گذشتگان هستیم و باید از این میراث فرهنگی و گرانبها به خوبی حراست و محافظت کنیم و به آیندگان انتقال دهیم».
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، در ادامه تصریح کرد: «باغ موزه نگارستان و خانه موزه مقدم میزبان مخاطب عام و طبقات اجتماعی مختلف جامعه هستند و این دو موزه از موزه‌های منحصر به فرد با توجه به تعداد اشیا و قدمت آثار است. با تلاش‌های انجام شده این موزه‌ها به‌عنوان مقصد گردشگری شهری مورد توجه هنرمندان و شهروندان قرار گرفته است و در واقع باغ موزه نگارستان و خانه موزه مقدم، موزه های ملی و بین‌المللی محسوب می‌شوند».
دکتر سرسنگی، بیان کرد: «با همکاری شورای عالی موزه‌های دانشگاه، امیدواریم معاونت فرهنگی و اجتماعی نه تنها این دو موزه متمایز را راهبری کند، بلکه شرایطی فراهم شود که این معاونت ناظر بر سیاست‌ها و عملکرد اجرایی موزه‌های پردیس‌ها و دانشکده‌ها نیز باشد».
وی در خصوص اهمیت موزه‌ها و فضاهای فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی گفت: موزه‌ها سرمایه کل بشریت هستند و مختص یک جغرافیا نیستند. در واقع موزه‌ها میراث بشر و نشانگر تمدن بشریت و هویت انسان‌ها می‌باشند، از این‌رو نباید کوچک‌ترین خدشه و آسیبی به این موزه‌ها وارد شود. باغ موزه نگارستان و خانه موزه مقدم، فضاهایی هستند که ما را به جامعه بین‌الملل متصل می‌کنند و از اقدامات مهم صورت گرفته در این زمینه احداث «موزه منیر» است که می‌توان با قاطعیت گفت، مانند آن در دنیا وجود ندارد».
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر و قدردانی از زحمات آقای نقیلو، در زمان تصدی سمت مدیر امور موزه ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران، اظهار کرد: «ثبت حریم این دو موزه در شورای حریم کشور، توجه به تبلیغات هوشمند در بستر فضای مجازی، چاپ کتاب پژوهشی صف سلام، تولید مستند معرفی دیوارنگاره صف سلام، مرمت و اکران آثار نقاشی استاد فتح‌الله عباد، احداث موزه بانک پاسارگاد، افتتاح گنجینه مقدم، راه اندازی مجموعه‌های فرش و نقره از اقدامات مهم در زمان مسئولیت آقای نقیلو است. در این مدت کارهای زیر بنایی خوبی انجام شده است که امیدواریم نسبت به ارتقای آن تلاش شود».
دکتر سرسنگی، تلاش‌ها و برنامه‌های آقای نقیلو را در این دو سال ارزشمند توصیف کرد و افزود: «یقین دارم اقدامات و فعالیت همکاران ایشان در تاریخ دانشگاه تهران به یادگار می‌ماند. همچنین برای آقای جامه بزرگی به‌عنوان یک فرد سخت‌کوش، متعهد و مؤمن آرزوی موفقیت می‌کنم. بسیاری از کارهای خوبی که آقای نقیلو شروع کرده باید توسط آقای جامه بزرگی به ثمر برسند».
وی با اظهار اینکه در حال حاضر بستر خوبی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: «همه ما بخش‌های مختلف یک مجموعه هستیم که باید در کنار یکدیگر تمام تلاش خود را نسبت به پیشبرد اهداف و برنامه‌های یکپارچه دانشگاه در حوزه مسئولیت اجتماعی به کار بگیریم».
در ادامه این مراسم، مدیر پیشین امور موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران، با اشاره به عملکرد باغ موزه نگارستان و خانه موزه مقدم، گزارش کوتاهی از موفقیت‌ها و برنامه‌های خود و همکارانش ارائه داد و خاطر نشان کرد کار در این دو موزه یک کار گروهی بوده و اگر موفقیتی هم حاصل شده تلاش کلیه همکاران در هر رده شغلی بوده است و برای مدیر جدید امور موزه‌ها و فضاهای فرهنگی و همکارانش آرزوی موفقیت کرد.
همچنین محمدجواد جامه بزرگی، مدیر جدید امور موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران، نیز مواردی را به‌منظور اهداف و چشم‌انداز برنامه‌های خود اعلام کرد و از زحمات مدیران سابق و کارکنانی که تلاش‌هایی را به ثمر رسانده بودند، تشکر کرد.
در پایان این مراسم از زحمات مهندس نقیلو، مدیر پیشین امور موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران با حضور مدیران معاونت فرهنگی و اجتماعی قدردانی به‌عمل آمد.


( ۲ )

نظر شما :