مرکز نوآوری تحول دیجیتال در فولاد در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران احداث شد

۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۵ کد : ۱۱۶۹۰ اخبار اخبار فناوری‌های دیجیتال
تعداد بازدید:۶۰۶۲
مرکز نوآوری تحول دیجیتال در فولاد، با رویکرد حرکت به سمت تحول دیجیتال در صنعت فولاد کشور، در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران احداث شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از پارک علم و فناوری دانشگاه، مراسم احداث مرکز نوآوری تحول دیجیتال در فولاد، با رویکرد حرکت به سمت تحول دیجیتال در صنعت فولاد کشور، ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، برگزار شد. این پروژه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فولاد مبارکه اصفهان و دانشگاه تهران و با هدف ایجاد استارت‌آپ استودیو تحول دیجیتال در صنعت فولاد برای استقرار هسته‌های نوآور و شرکت‌های فناور، انجام خواهد شد.
در این مراسم دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، دکتر قادری‌فر، مدیر کل دفتر تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، دکتر غریب‌پور، مدیر عامل ایمیدرو، دکتر محمدی، رئیس ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، مهندس عظیمیان، مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان، مهندس نقوی، معاون تکنولوژی و فناوری فولاد مبارکه اصفهان و دکتر زارعی هنزکی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، حضور داشتند.
مهندس نقوی، معاون تکنولوژی و فناوری فولاد مبارکه، در بخشی از این مراسم گفت: «دنیا به سمت اقتصاد نسل چهارم در حرکت است. فولاد مبارکه به‌عنوان پیشتاز این صنعت در راستای تعامل دیجیتال در صنعت فولاد در تلاش است و مرکز نوآوری تحول دیجیتال در فولاد نیز به همین منظور احداث و راه‌اندازی می‌شود».
وی با تبیین فناوری‌های محوری در تحول دیجیتال مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، ماشین‌های خودران، بلاک‌چین، خودکار کردن تجهیزات، بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، چاپ سه بعدی و … به تشریح چالش‌های پیش‌روی صنایع در زمینه تحول دیجیتال چون اطمینان از پاسخ‌دهی مستمر به‌منظور تأمین نیازهای آینده و تسلط بر وضعیت بازار، باقی ماندن در بازار رقابت از طریق فرایندهای پربازده و همچنین ذخیره منابع، حصول به محصول باکیفیت بالاتر، بهینه‌کردن عملکرد واحدها و کاهش هزینه نگهداری و هزینه سرمایه‌گذاری، داشتن برنامه تولید منعطف و در عین حال تضمین زمان تحویل محصول، افزایش پیچیدگی تولید محصول ات جدید و کاهش زمان عمر آن‌ها پرداخت.
دکتر نقوی، افزایش بازدهی و عملکرد بهتر سیستم (بهینه سازی فرآیند)، مدیریت صحیح امکانات، کاهش مصرف مواد اولیه و انرژی، بهبود کیفیت محصولات نهایی و ایجاد محصولات هوشمند با دانش تاریخچه محصول، ایجاد شبکه‌سازی بین واحدهای تولیدی و زنجیره تأمین، یادگیری ماشین جهت تولید آلیاژهای جدید، قابلیت ردیابی محصول و ایجاد راه حل‌های غیرمتمرکز به جای متمرکز را از مزایای تحول دیجیتال در صنعت فولاد برشمرد.

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر عباس زارعی هنزکی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با بیان اینکه امروز برای دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه، روز بزرگی است، خاطر نشان کرد: «در اقتصاد نوآوری، هنگامی که دانشگاه، صنعت و دولت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، توفیق رخ می‌دهد و امروز چنین روزی است».
دکتر زارعی، همچنین به زنجیره ارزش پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از مرحله ایده‌یابی تا توسعه کسب و کار اشاره کرد و شرحی از برنامه‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مانند بذر، جوانه، رویش و…. ارائه داد، سپس فرآیندهای سرمایه‌گذاری و حمایت‌ها و خدمات پارک را تشریح کرد.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مرکز نوآوری تحول دیجیتال را مرکزی پیش‌رو و نوآور در تحول دیجیتال صنعت فولاد دانست و مأموریت این مرکز را ایجاد و شتاب‌دهی هسته‌های نوآور و پیش رشد و سپس تشکیل و حمایت شرکت‌های رشدی و پسارشدی جهت توسعه زنجیره ارزشی تحول دیجیتال در صنایع فولاد و سایر صنایع عنوان کرد.
دکتر زارعی، در پایان گفت: «مرکز نوآوری تحول دیجیتال، نقطه آغازی جهت حرکت به سمت تحول دیجیتال در صنعت فولاد کشور است و با هدف ایجاد بازوهای تحقیقاتی و اجرایی برای صنعت فولاد مبارکه و ارایه خدمات و محصولات منطبق با زنجیره ارزشی فولاد، استفاده از پتانسیل‌های دانشی موجود در دانشگاه جهت برطرف‌سازی چالش‌های موجود در صنایع، استفاده از ظرفیت‌های علمی و ایده‌های نوآور دانشجویان دانشگاه تهران جهت ایجاد کسب و کار در تحول دیجیتال، ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری و ایجاد مرکزی برای انجام تحقیقات مرتبط با گسترش و توسعه پایدار صنعت فولاد کشور، احداث می‌شود».

برای مشاهده کامل خبر به این پیوند مراجعه کنید.


( ۹ )

نظر شما :