برگزیدگان هفتمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران تقدیر شدند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، در هفتمین جشنواره آموزش دانشگاه که با حضور برگزیدگان برگزار شد، گفت: «برگزاری این جشنواره نشان از اهمیت آموزش در دانشگاه تهران دارد. اگر زمانی نقش آموزش کمرنگ نشان داده میشد، اما امروز هم در عمل و هم در تفکر آموزش محور اصلی و مهمترین رکن دانشگاه است. حوزههای دیگر به لحاظ کیفیت و کمیت به شدت به آموزش وابسته هستند، چرا که شروع و موفقیت هر اقدامی با آموزش آغاز میشود و دانشگاه تهران بهعنوان مهمترین مرکز آموزش عالی کشور باید به این امر همچنان بهصورت یک موضوع اساسی بپردازد».
دکتر نیلی احمدآبادی، با بیان اینکه انتخاب استادان برگزیده در دانشگاه تهران کار بسیار دشواری است، خاطرنشان کرد: «همه استادان این دانشگاه جزو بهترینها هستند. همه بر این امر آگاه هستیم که برای جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه یک فرآیند سخت و پیچیدهای وجود دارد تا یک فرد بهعنوان عضو هیأت علمی پذیرفته شود. رقابت بسیار سنگینی بین بهترینها برای ورود به دانشگاه تهران وجود دارد و وقتی بهترینها وارد میشوند، انتخاب برترینها بین بهترینها کار سختی است».
رئیس دانشگاه تهران، با اشاره به موضوع کرونا و تغییرات ناشی از شیوع این ویروس، تصریح کرد: «شاید در آغاز شیوع این ویروس فقط جنبههای منفی آن و اثراتی که روی جامعه میگذاشت، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی و همچنین افرادی که از دست دادیم، بیشتر مورد توجه قرار گرفته بود. بسیاری از اتفاقاتی که در پی شیوع این ویروس پدید آمد اجتنابناپذیر بود، اما این موضوع که ما بهعنوان یک انسان چگونه از یک رخدادی که مایه تأسف شد، میتوانیم برای ایجاد شرایط بهتر در همه امور بهره بگیریم، دارای اهمیت است. این ویروس همه ارکان کشورها را تحت تأثیر قرار داد و از اتفاقاتی بود که هیچ بخشی از جامعه بدون تأثیر از آن قرار نگرفت».
وی در ادامه عنوان کرد: «رخدادهایی چون بلایای طبیعی و برخی از بیماریهای دیگر، معمولاً بخشی از جوامع و کشورها را در بر میگیرد، اگر چه در کشور ما به طور مثال زمانی که سیل و یا زلزله میآید، همه مردم متأثر میشوند، اما در عمل بخشی از کشور از حرکت باز میماند و یا دچار مشکل میشود. کرونا همه بخشهای کشور و حتی جهان را متأثر کرد و خود این امر یک آگاهی به ما رساند و اینکه ما برای زندگی در یک شرایط نامعلوم با جهل روبهرو هستیم و تا به امروز این چنین از جهل خود آگاهی نداشتیم و فهمیدن این موضوع بهعنوان کسانی که فکر و تعقل میکنیم، اهمیت بسیار بالایی دارد وبه طور حتم به دنبال راه حل مناسب نیز خواهیم رفت».
دکتر نیلی احمدآبادی، با برشمردن مسئولیت اجتماعی بهعنوان یکی از وظایف مهم و اصلی دانشگاه تهران، گفت: «اینکه مسئولیت اجتماعی امروز در برنامه پنجساله دانشگاه تهران مطرح شده است، به این معنی نیست که یک امر جدید است، بلکه در گذشته نیز وجود داشته و وقتی ما گزارش مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران را بررسی میکردیم، ملاحظه شد که این دانشگاه همواره در سطح ملی و بینالمللی نقش مؤثری در عرصه مسئولیت اجتماعی داشته و در حال حاضر ما بر روی این مسئله تأکید بیشتری داریم».
رئیس دانشگاه تهران، با بیان اینکه امروزه ما در دانشگاه تهران به شکل سازمانیافته و دقیقتر مسئولیت اجتماعی را پیگیری میکنیم، افزود: «تلاش داریم تأثیر و نقش اجتماعی را پررنگتر کنیم، چرا که فکر میکنیم توانمندیهای زیادی در این زمینه وجود دارد. دانشگاه تهران، باید در چند عرصه در شرایط دشوار کنونی مسئولیت اجتماعی را بهتر اجرا میکرد که نخست بحث آموزش بود. همچنان که در ابتدا برخی از مراکز اعلام کردند که بهصورت دو هفته دانشگاهها تعطیل و در انتهای ترم به طول ترم اضافه شود، اما ارزیابی دانشگاه تهران بر این این بود که این مسئله میتواند ادامهدار باشد، در حالیکه یک هفته تعطیلی آموزش نیز قابل قبول نیست. چون اگر ما در آموزش تعطیلی یا وقفه ایجاد میکردیم، در مقابل تاریخ و مردم باید پاسخگو میشدیم که چگونه این دانشگاه با این امکانات و زیرساختها وظیفه خود را انجام نداده است و همچنین باید پاسخگوی وقت تلف شده جوانان نیز میشدیم».
وی با اشاره به طرح فاصلهگذاری اجتماعی و در خانه ماندن دانشجویان تصریح کرد: «دانشگاه تهران، با در نظر گرفتن تمامی جوانب از همان شروع تعطیلی آموزشهای حضوری، روند آموزشهای مجازی را با توجه به امکانات و ساختارهایی که در خود داشت، آغاز کرد و خوشبختانه این روند با همت و تلاش همه همکاران اعم از دانشجویان، کارمندان و اعضای هیأت علمی با موفقیت ادامه پیدا کرد و امروز ما گزارش عملکرد خوبی در آموزش الکترونیکی داریم».
دکتر نیلی احمدآبادی، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «همواره گفته میشد که در دانشگاه تهران، تغییرات و نوآوری به سختی صورت میگیرد، به دلیل اینکه بدنه دانشگاه بزرگ و به سنتها بسیار وابسته است و همچنین ارزشهایی دارد که آن ارزشها مایه اصلی حرکت دانشگاه است و باعث میشود که در برابر نوآوری با کندی پاسخ دهد. البته امروز این تفکر را بنده قبول ندارم و دانشگاه نه تنها در حوزه آموزش بلکه در حوزههای پژوهش و فناوری هم خوب عمل کرده است، اما با توجه به اینکه بخش آموزش نیازمند به همکاری بیشتر دانشجویان و استادان بود، در این زمینه کار سختی پیش رو داشتیم».
رئیس دانشگاه تهران، تأکید کرد: «در حال حاضر ما نگران مردم، مسائل اجتماعی و اقتصادی هستیم و باید دانش خود را امروز بیش از گذشته در خدمت کشور و جهان قرار دهیم. به همین دلیل دانشگاه در حوزههای اقتصادی و اجتماعی بیش از گذشته خوشههای فکری را فعال کرده است. این خوشهها از گذشته در دانشگاه فعال بوده و گزارشهای متعددی را در این حوزهها منتشر کردهاند. در واقع در ابتدا به نظر میرسید که مبارزه با ویروس کرونا فقط در حوزه پزشکی متمرکز است، ولی اینگونه نیست، امروزه مشخص شده که دانشبنیادی و دانش پایه چقدر میتواند با اهمیت باشد، چرا که ما در مورد موضوعی صحبت میکردیم که هیچ شناختی از آن نداشتیم و این شناخت وقتی به دست میآید که از علوم پایه استفاده کنیم».
وی با اظهار اینکه در گذشته، یک افراطی در زمینه دانش کاربردی در کشور شکل گرفته بود، گفت: «در آن زمان فقط به کاربرد تکیه میشد، ارزش هرچیزی را با کاربرد میسنجیدند و دانشبنیادی مورد توجه نبود، در حالیکه امروز اگر چیزی را بهعنوان کاربرد میشناسیم، بهطور حتم قبل آن دانشمندان، اصول دانشپایه را مشخص کردهاند. در حال حاضر مشخص شده است که اگر ما با تکیه بر دانش پایه عمل نکنیم در مقابله با ویروس کرونا موفق نخواهیم بود، به همین جهت همه علوم باید با یکدیگر در تعامل باشند تا در این زمینه یک کار بینرشتهای صورت بگیرد».
دکتر نیلی احمدآبادی، خاطرنشان کرد: «با تشکیل کارگروهها و همچنین همکاری بین دانشگاهی به دنبال ارائه راهکارهای مناسب برای عبور از بحران کنونی هستیم. ما در این زمینه پیشنهاداتی را ارائه دادهایم تا علاوه بر اینکه بتوانیم شرایط فعلی را کنترل و مدیریت کنیم، روشها و راهکارهای برخورد با پساکرونا را نیز داشته باشیم. اگر سریع حرکت کنیم ما هم میتوانیم در ردیف کشورهایی قرار بگیریم که نوآوری، خلاقیت و دانش مقابله با ویروس را به راحتی به دنیا عرضه کنیم و این یک جایگاه ویژهای را برای کشور و دانشگاههای ما به همراه خواهد داشت».
رئیس دانشگاه تهران، گفت: «با توجه به شرایط پیش آمده، کشورها برای فروش محصولات خود و بهویژه در حوزه غذا فکر خواهند کرد. به همین دلیل امروز امنیت غذایی در حوزه جغرافیایی هر کشوری مطرح است و این مسئله احتمالاً در حوزههای دیگر هم تسری پیدا کند. ما در حوزه امنیت غذایی کارگروهی تشکیل دادهایم تا بررسی شود که چگونه میتوانیم به توسعه محصولات کشاورزی و فرآوردهها کمک کنیم. مرزهای جغرافیایی برای مقابله با ویروس کرونا معنی ندارد و تمامی کشورها باید فکری برای حل این مشکل کنند».
وی در پایان با اشاره به وضعیت و شرایط دنیا در پسا کرونا عنوان کرد: «با توجه به پتانسیلهای علمی، توانمندی یافتن داروی قطعی یا واکسن مقابله با ویروس کرونا در کشور وجود دارد و ما میتوانیم این افتخار را نصیب کشور خود بکنیم. اینکه پس از کرونا در دنیا با چه تغییراتی روبهرو هستیم از موضوعاتی است که تمام کسانی که بر روی آن در حال کار هستند، در واقع سناریونویسی میکنند. ما بهعنوان دانشگاه باید بر روی این مسئله فکر کنیم که پساکرونا کشور ما و همچنین شرایط دنیا چگونه خواهد شد، تا در مقابله با حوادث آتی بیدفاع نباشیم».
دکتر سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران، نیز در ادامه این مراسم گفت: «با توجه به شرایط پیش آمده از نعمت حضور دانشجویان در دانشگاه بیبهره هستیم، اما همچنان آموزش متوقف نشده است. بهرغم تمامی مشکلات، دانشگاه تهران جزو اولین دانشگاههای کشور بود که تصمیم گرفت آموزش خود را به هر نحو ممکن ادامه دهد».
وی افزود: «در حال حاضر بیش از هفت هزار و ۵۰۰ عنوان درس در دانشگاه تهران تدریس میشود و البته با احتساب درسهای عملی حدود ۹ هزار و ۵۰۰ عنوان درس در این ترم ارائه شده است. با توجه به وسعت دانشگاه تهران، تغییر یک شیوه آموزشی معمول و ایجاد یک روش جدید قطعاً مشکلاتی را به همراه داشته است».
معاون آموزشی دانشگاه تهران، تصریح کرد: «در این جشنواره همانند هر سال پیشکسوتان عرصه آموزش دانشگاه تهران، حضور دارند که از هر کمیسیون یک برگزیده معرفی خواهد شد، آنان ستارگان آموزشی دانشگاه تهران هستند. همچنین بر اساس شاخصهای موجود چون کیفیت آموزش، حضور تمام وقت، نوآوری در آموزش و ترجمه و تألیف کتاب از اعضای هیأت علمی دانشگاه نیز به عنوان برگزیده هفتمین جشنواره تقدیر خواهد شد».
دکتر حسینی، در ادامه سخنان خود گزارشی از اقدامات آموزشی دانشگاه تهران ارائه کرد و گفت: «آموزش بهعنوان پایه و اساس و خمیر مایه فعالیتهای دانشگاه است. هر کجا نقش و جایگاه آموزش خوب دیده شده، بهطور قطع آن سازمان در حوزه فعالیتهای دیگر هم موفق عمل کرده است. از سیاستهایی که این دانشگاه طی سالهای اخیر دنبال میکرد، بحث سامانهسپاری خدمات آموزشی در دانشگاه تهران بود. در واقع هر سال ما بخشی از خدمات آموزشی را به سمت سامانهسپاری حرکت دادیم و مهمترین اقدامی که در سال ۹۸ انجام شد، سامانهسپاری فرآیند آزمون جامع گواهی اشتغال به تحصیل، انصراف از تحصیل، صدور گواهی موقت و فرآیند تصویب پروپوزال، پایاننامه و رساله بوده است».
به گفته وی ایجاد میز خدمات آموزشی در ستاد دانشگاه تهران از دیگر اقدامات مهم آموزشی در سال گذشته بوده که امسال این کار بهصورت شبکه بین ستاد و واحدهای دانشگاه تهران، به نحو کاملتری به اجرا خواهد رسید تا در پاسخگویی به خدمات آموزشی نقش مؤثری ارائه شود.
معاون آموزشی دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: «حذف پروندههای فیزیکی را نیز میتوان از دیگر برنامههای مؤثر آموزشی دانشگاه برشمرد. این موضوع یک پروژه چندین ساله بود، در حال حاضر کلیه پروندههای دانشجویان دانشگاه تهران از بدو تأسیس دانشگاه تا کنون بهصورت الکترونیکی در اختیار است و کارشناسان ما برای انجام کارهای جاری لزومی به مراجعه به پروندههای فیزیکی ندارند و این جزو افتخارات دانشگاه به شمار میرود».
دکتر حسینی، همچنین با بیان اینکه بازنگری، اصلاح و تغییر آئیننامهها و مقررات و دستورالعملهای آموزشی از دیگر برنامههای مهم آموزشی در دانشگاه است، افزود: «دانشگاه تهران در طول فعالیتهای خود آئیننامهها و مقررات آموزشی متعددی را وضع کرده بود که گاهی تعدد قوانین و مقررات در اجرا برای کارشناسان دست و پاگیر بود. ما سال گذشته اصلاح این آئیننامهها را نهایی و به همه واحدها ابلاغ کردیم و در حال حاضر همه کارشناسان واحدها با یک دستورالعمل واحد و مشخص که بهصورت یک کتابچه و الکترونیکی در اختیار دارند، اقدام میکنند».
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست دانشگاه تهران در پذیرش دانشجو گفت: «سیاست تعدیل پذیرش دانشجو طی سالهای گذشته در دانشگاه تهران دنبال شد و در حال حاضر به یک شاخص نسبت استاد به دانشجوی خوبی دست یافتهایم که این شاخص حدود یک به ۱۸ است».
معاون آموزشی دانشگاه تهران، تصریح کرد: «بازنگری و تدوین سیاستهای جذب یکی دیگر از موضوعاتی بود که سال گذشته در دانشگاه به آن پرداخته شد. بر این اساس شخصی که میخواهد جذب دانشگاه تهران شود، باید برنامه مشخصی برای ورود به دانشگاه داشته باشد. دپارتمان یا دانشکده باید هدف خود از جذب هیأت علمی را بیان کند. این موضوع در گذشته با ابهامات و اشکالات زیادی روبهرو بود که در حال حاضر استخدامهایی که در دانشگاهها انجام میشود، بر اساس سیاست جذب دانشگاه است که به تأیید هیأت جذب دانشگاه رسیده است. همچنین سامانهسپاری فرآیند ترفیع اعضای هیأت علمی از دیگر برنامههای آموزشی دانشگاه است و در حال حاضر بسیاری از مشکلات ترفیع حل شده است و همکاران ما با دقت زیاد پروندههای ترفیع را بررسی میکنند».
دکتر حسینی، همچنین از تدوین آئیننامه دو وجهی مقطع کارشناسی در سال گذشته خبر داد و گفت: «در این آئیننامه عنوان شده برای دانشجویی که در این مقطع وارد دانشگاه میشود، شرایط و تمهیداتی فراهم میشود که دانشجو بتواند علاوه بر تحصیل در رشته اصلی در یک رشته فرعی نیز آموزشهایی را کسب کند. در حال حاضر این اقدام انجام میشود، اگرچه شیوع کرونا بر روی اجرای آن تأثیر گذاشته است، اما همزمان با ابلاغ آن در شهریور ماه دپارتمانها به سمت بازنگری برنامههای خود حرکت کردند و تعداد قابل توجهی برنامهها اصلاح شده است و ما امیدواریم در سال تحصیلی آینده این برنامه در قالب اجرایی در آید».
وی در پایان خاطر نشان کرد: «دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاههای استان تهران در دانشگاه تهران، راهاندازی و فعالیتهای خوبی در این زمینه شروع شده است، امیدواریم بهعنوان بزرگترین دانشگاه کشور بتوانیم مسئولیت نظارت بر کیفیت آموزش را به خوبی انجام دهیم. همچنین در سال گذشته جلسات هماندیشی زیادی بین مدیران آموزش و مدیران گروهی دانشکدههای مختلف برگزار شده است».
در بخش دیگری از این مراسم دکتر عباس بازرگان، استاد پیشکسوت دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر سید محمد علی توکل کوثری، استاد دانشکده علوم اجتماعی و دکتر حسن ابراهیمی، مدیر کل برنامهریزی و نظارت آموزش معاونت آموزشی دانشگاه تهران، به ایراد سخنرانی پرداختند. تقدیر از اعضای هیأت علمی، پیشکسوتان، مدیران و کارشناسان برگزیده پایانبخش هفتمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران بود.
نظر شما :