مراسم تشییع استاد پیشکسوت و برجسته تاریخ دانشگاه تهران برگزار شد

۲۹ دی ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۹ کد : ۱۰۶۵۲ اخبار اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۰۶۴
مراسم تشییع دکتر احسان اشراقی، استاد پیشکسوت و برجسته تاریخ دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از دانشکده ادبیات و علوم انسانی، مراسم تشییع دکتر احسان اشراقی، استاد پیشکسوت و برجسته تاریخ دانشگاه تهران، ۲۸ دی ۱۳۹۸ با حضور جمع زیادی از چهره‌های برجسته دانشگاهی و فرهنگی، خانواده، همکاران و علاقه‌مندان او در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.
دکتر سید احمدرضا خضری، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، در این مراسم با ابراز تسلیت به خانواده و جامعه دانشگاهی گفت: «در یک کلام کوتاه از صدها ویژگی که استاد اشراقی در خود جمع کرده بود می‌توان از سخت‌کوشی، ادب و اخلاق، دانایی و دانشمندی، مردمی و مردم‌دوستی، ایرانی و ایرانی دوستی، تواضع و تلاش برای ارتقای علمی شاگردانش نام برد».
وی افزود: «از استاد اشراقی سه یادگار گرانبها به جا مانده است. یکی آثار ارزشمند او، دوم شاگردان استاد و سوم فرزندان صالح که طبق گفته پیامبر اسلام (ص) این سه، بهترین موهبت خداوند به بنده‌اش است».
در ابتدای این مراسم، دکتر حسن حضرتی، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و از شاگردان استاد اشراقی، ضمن عرض تسلیت به خانواده آن مرحوم فقدان او را یک ضایعه بزرگ برای جامعه دانشگاهی برشمرد و گفت: «هجران چنین شخصیت علمی ارزنده‌ای که نه تنها در ایران بلکه در جهان شهره تاریخ‌ورزان بود، بسی گران و جانکاه است».
وی افزود: «آثار ارزشمند ایشان درباره تاریخ ایران و به ویژه دوران صفویه بر کسی پوشیده نیست. استاد ما، دانشکده ادبیات و علوم انسانی را خانه دوم خود می‌دانست. اینجا را سخت دوست می‌داشت. در دوران نقاهت و بیماری نیز ارتباط خود را با دانشکده قطع نکرد. تا جایی که رمقی برایش باقی بود، دانشجویان را از کلاس‌هایش و همکاران را از دیدارش محروم نکرد. حتی در دوران بیماری و نقاهت هم آن زمان که به سختی با عصا و سپس با ویلچر رفت و آمد می‌کرد، توان دل کندن از این کعبه آمال و آرزوهایش را نداشت. این عشق بی تردید دوسویه بود».
در ادامه دکتر روزبه زرین‌کوب، مدیر گروه تاریخ دانشکده، با ابراز تأسف از فقدان آن مرحوم گفت: «استاد اشراقی از سال ۱۳۲۵ که پا به دانشگاه تهران گذاشت، مراحل علم را تمام و کمال گذراند و هیچ گاه دانشگاه را رها نکرد. دکتر اشراقی در کار تعلیم و تربیت، نفس شکستن را وجهه همت خود کرده بود و به پیروی از دارندگان نفس ملکی، خویشتن را به صفاتی حمیده متصف ساخته و در راه تربیت نفس، چنان خود را به مرتبه کمال رسانده بود که می‌توان او را در میان دانشمندان عصر، از صاحبان واقعی «نفس ناطقه» و «نفس عاقله» دانست. صاحب نفس ناطقه آن چیزی را به دست می‌آورد که آرزوی اوست».
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در پیامی به خانواده استاد اشراقی و دانشگاهیان این فقدان را تسلیت گفت.
در پایان امین اشراقی، فرزند استاد اشراقی، با تشکر از شرکت‌کنندگان مراسم گفت: «از پدرم درس زندگی آموختم. او عمر گرانمایه خود را صرف انتقال فرهنگی به نسل امروز و نسل‌های آینده کرده است. من و مادر مهربانم عاشقانه کمر به خدمت پدر بستیم. پدری که رفیق، نیکو، خوشخو، میهن‌دوست، دانشور، ساده‌زیست، بلند نظر، صبور، فرزانه، سرشار از عشق به زندگی و امید، فاضل و پرچم‌دار دانش بود و به نورهای جاودانگی پرگشود».
نماز بر پیکر آن استاد گرانقدر به امامت حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، برگزار شد.

 

اخبار مرتبط:
استاد برجسته دانشکده ادبیات دانشگاه تهران رخ در نقاب خاک کشید

پیام تسلیت هیأت‌رئیسه دانشگاه تهران به مناسبت درگذشت دکتر احسان اشراقی، استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلید واژه ها: تشییع پیکر دانشگاه تهران


( ۷ )

نظر شما :