نسل چهارم ربات انسان‌نمای ملی سورنا رونمایی شد

تعداد بازدید:۳۸۲۲
با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، از نسل چهارم ربات انسان‌نمای ملی سورنا رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، ربات انسان‌نمای سورنا ۴ که توسط متخصصان دانشگاه تهران با بهبود سرعت راه رفتن، سبک‌تر شدن و افزایش درجه آزادی عمل نسبت به نسل گذشته طراحی شده است، ۲۳ آذر ۱۳۹۸ طی مراسمی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، شهردار تهران، مسئولان پردیس دانشکده‌های فنی، عوامل اجرایی طرح و استادان و دانشجویان در دانشکده مکانیک دانشگاه تهران رونمایی شد.
دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در این مراسم، گفت: «اینگونه پروژها اصولاٌ حالت خط‌شکنی و سمبلیک دارند. در ساخت و طراحی سورنا ۴ کار بزرگی صورت گرفته است. حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، مکانیک و فناوری اطلاعات در آینده دنیا اثرات تأثیرگذاری دارند که در کشور نیز باید نسبت به توسعه آنها توجه شود».
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، خاطرنشان کرد: «هم‌اکنون چند شرکت دیگر نیز توانسته‌اند، در حوزه ساخت ربات گام بردارند و ربات‌های اجتماعی تولید کنند. پایه این ربات‌های اجتماعی، بر اساس هوش مصنوعی است و به مناسبت هفته پژوهش در نمایشگاه پژوهش و فناوری یک ربات اجتماعی دیگر که توسط محققان کشور طراحی و ساخته شده است، رونمایی خواهد شد. چنین پروژه‌هایی باید توسعه یابند تا به مرحله تجاری‌سازی برسند».
وی با اشاره به نسل‌های اولیه ربات سورنا که در سال‌های گذشته رونمایی شد، تصریح کرد: «امید دارم در آینده نیز همکاری ما با این تیم ادامه پیدا کند و بتوانیم ربات‌هایی را ارائه دهیم و به مرحله تجاری‌سازی برسانیم که مردم بتوانند در زندگی روزمره خود به کار گیرند و هم‌چنین در سطح مدارس و پژوهش‌سراها استفاده شوند».
دکتر ستاری، بیان کرد: «پروژه‌هایی چون ربات انسان‌نمای سورنا ۴ توسعه دانش در کشور را نشان می‌دهد که تجاری‌سازی محصولات این حوزه در کشور عملی شده است. به طور قطع در آینده ربات‌هایی خواهیم داشت که در زندگی روزمره مردم نقش خواهند داشت».
به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، حرکت‌های علمی همچون طراحی و ساخت ربات سورنا ۴ باعث دمیده شدن روح جدیدی در دانشگاه‌ها است و فعالیت روی حوزه‌های علم و فناوری امید جوانان به آینده را افزایش می‌دهد. هم‌چنین تجاری‌سازی فناوری‌ها کمک می‌کند تا مردم درک متقابلی از فعالیت‌های دانشگاه‌ها داشته باشند.
دکتر عقیل یوسفی‌کما، رئیس مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران، نیز در بخش دیگری از این مراسم با تشریح روند طراحی و ساخت سورنا۴ گفت: «ربات انسان نمای سورنا ۴ می‌تواند متن را به گفتار تبدیل کند. این ربات انسان‌نما یک محصول کاملاً ایرانی است و به شکل بومی توسط نخبگان ایرانی در دانشگاه تهران طراحی شده است».
وی افزود: «این ربات ۱۷۰ سانتی‌متری و ۷۰ کیلوگرمی توانایی راه رفتن با سرعت ۷/. کیلومتر را دارد و می‌تواند درجا دور بزند. این ربات، توانایی حرکت آنلاین به جوانب را دارد و می‌تواند به سمت عقب نیز حرکت کند».
رئیس مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران، تصریح کرد: «ربات انسان‌نمای سورنا ۴ می‌تواند روی سطوح ناهموار حرکت کند و تعادل خود را در صورت بروز اغتشاش بازیابی کند. هم‌چنین توانایی شوت زدن، انجام حرکات متنوع چون دست دادن، ادای احترام، جابجایی و بلند کردن اشیا نیز از دیگر توانمندی‌های این ربات است».
دکتر یوسفی‌کما، در بخش دیگری با اشاره به سیر تکاملی ربات انسان‌نمای سورنا عنوان کرد: «سورنا ۱ تنها به عنوان نمادی برای اعلام شروع پروژه طراحی، ساخت و هوشمندسازی ربات انسان‌نما، در سال ۸۷ ارائه شد. این ربات ۱۶۵ سانتی‌متر قد و ۶۰ کیلوگرم وزن داشت و از قابلیت حرکت بر روی مسیر از قبل تعیین شده توسط موتورهای DC و سیستم مسیریاب و حرکت و فعالیت به صورت دستی از طریق اپراتور برخوردار بود».
استاد دانشکده مکانیک دانشگاه تهران، ضمن معرفی توانمندی‌های سورنا ۲ گفت: «سورنا ۲ با پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نتیجه رسید. این ربات در جهت تکمیل و توسعه ربات انسان‌نمای سورنا ۱، مراحل طراحی و ساخت را در مرکز سیستم‌های پیشرفته دانشگاه تهران طی کرد».
وی در ادامه مانورپذیری، افزایش سرعت گام‌برداری، ارتقای هوشمندی و افزایش درجات آزادی را از جمله مزایای نسل سوم این ربات برشمرد.
دکتر یوسفی‌کما، تصریح کرد: «ربات‌های انسان‌نما در وهله اول نماد فناوری هستند و کشور‌های محدودی این فناوری را دارند. این ربات‌ها می‌توانند در محیط شهری و خانگی، توانبخشی، اندام مصنوعی و در بخش‌هایی که خطر جانی دارد، مورد استفاده قرار بگیرند».
رئیس مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران، دانش رباتیک را نماد فناوری‌های نوین در عرصه‌های صلح‌آمیز و بشردوستانه توصیف کرد و افزود: «امیدواریم سورنا ۴ هم در این عرصه فعال شود. حامی مالی این ربات معاونت فناوری ریاست جمهوری و هدف از طراحی این ربات کمک به فعالیت‌های انسانی است».
در پایان این مراسم شناسنامه «ربات انسان‌نما ملی سورنا ۴» متولد ۲۳ آذر ۱۳۹۸ به امضای معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، رئیس مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران به عنوان مجری طرح و معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری رسید.


لینک دانلود فایل

( ۱۲ )

نظر شما :