رئیس دانشگاه تهران؛
پشتوانه و سرمایه اصلی هر دانشگاه، دانشآموختگان آن هستند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، در اولین گردهمایی دانشآموختگان ادوار که ۶ آذر ۱۳۹۸ برگزار شد، با بیان اینکه پشتوانه و سرمایه اصلی هر دانشگاه، دانشآموختگان آن هستند، گفت: «علاقهای که دانشآموختگان دانشگاه تهران به دانشگاه خود دارند، مثالزدنی است و البته دانشگاه هم وظیفه خود میداند به آنان در حد توان و امکانات کمک کند. همانگونه که در دنیا نیز مشاهده میشود، دانشآموختگان همواره پشتوانه و یاریرسان دانشگاهها هستند».
وی با اشاره به تشکیل کانون دانشآموختگان دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: «اقدامات مثبتی در جهت تشکیل کانون دانشآموختگان صورت گرفته است. ما با یک حلقه گمشده در دانشگاه مواجه بودیم و امروز با تشکیل این کانون یکی از سرمایههای بزرگ به دانشگاه پیوسته است و امید دارم که همافزایی هرچه بیشتری در این زمینه صورت بگیرد».
دکتر نیلی احمدآبادی، با اظهار اینکه دانشگاه تهران، همچنان معتبرترین و مؤثرترین دانشگاه کشور است، افزود: «دانشگاه تهران جایگاه نخبگان است و بهترین جوانان کشور آرزوی ورود به این دانشگاه را دارند. همچنین انتخاب اول کسانی است که میخواهند عضو هیأت علمی شوند. دانشگاه تهران، به واسطه عملکردی که در جامعه دارد و نقش دانشآموختگان آن، در همه عرصهها تأثیرگذار بوده است و از لحاظ کمی و کیفی همواره بزرگترین تأثیر اجتماعی را در کشور داشته است».
رئیس دانشگاه تهران، در ادامه با عنوان اینکه این دانشگاه در صحنههای بینالمللی نیز شناخته شده و معتبر است، علت عمده این شناخت را ناشی از عملکرد بسیار خوب دانشآموختگان برشمرد و تصریح کرد: «همچنین حضور استادان در دانشگاههای مختلف دنیا و ارتباطات گستردهای که این دانشگاه با مجامع و مراکز علمی بینالمللی دارد، تبادل دانشجو، برگزاری دورههای مشترک، فعالیتهای پژوهشی، پذیرش دانشجویان و استادان خارجی در قالب دورههای کوتاه مدت، عضویت در IAU یکی از بزرگترین اتحادیههای بینالمللی دنیا و ریاست AUP دومین اتحادیه بزرگ دانشگاهی از جمله فعالیتهای بینالمللی دانشگاه تهران است».
وی با تبیین اهداف برنامه راهبردی پنجساله دانشگاه تهران و با تأکید بر اهمیت مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از رویکردهای مهم دانشگاههای دنیا گفت: «به تازگی برخی از دانشگاههای دنیا گزارشی را تحت عنوان «تأثیر اجتماعی» (Social Impact)، منتشر میکنند. در همه جوامع بینالمللی نیز در کنار مأموریت آموزشی و پژوهشی مسئولیت اجتماعی به عنوان مأموریت سوم دانشگاهها مطرح میشود. ما هم در دانشگاه تهران تلاش داریم تا چنین گزارشی را تهیه کنیم، البته تهیه این گزارش کار سختی است، چون باید تأثیر یک دانشآموخته بر محیط پیرامونش بررسی شود. همچنین تأثیر دانشی که در دانشگاه تهران تولید میشود بر جوامع ملی و بینالمللی و سایر عملکردهای دانشگاه نیز محاسبه شود که این میتواند دشواری زیادی را پیشرو داشته باشد. اما تفکر من بر این است که در کنار سایر گزارشهایی که منتشر میشود، این مسئله هم باید مورد توجه قرار بگیرد».
دکتر نیلی احمدآبادی، در ادامه سخنان خود با اظهار اینکه بسیاری از تحولات آموزش عالی برگرفته از دانشگاه تهران است، خاطر نشان کرد: «وقتی تاریخ ۸۵ ساله دانشگاه تهران را مرور میکنیم، در مییابیم چه تأثیر بزرگی این دانشگاه در زمینههای مختلف جامعه داشته است. تصور اینکه دانشگاه تهران نبود چه اتفاقی میافتاد، بسیار سخت است. اما با اطمینان میتوان گفت، به طور حتم بسیاری از پیشرفتها و موفقیتهای امروز محقق نمیشد و کمبودهای بسیار بیشتری را در کشور داشتیم».
رئیس دانشگاه تهران، افزود: «آنچه که دانشگاه تهران را متمایز از دیگر دانشگاهها میکند، بحث جامع بودن، تاریخ، دانش و علم، مدیریت و سازماندهی آن است. هنوز بسیاری از آئیننامههای آموزش عالی برگرفته از این دانشگاه است و امروز هم اگر در نظام آموزش عالی کشور تحولی حاصل میشود به واسطه تجربه و گستردگی، طراحی آن در دانشگاه تهران صورت گرفته است. البته این ارزشها میتواند به مراتب فراتر از این شود، به شرط آنکه بتوانیم در کنار آنها همافزایی هم ایجاد کنیم و ما در دانشگاه تهران به دنبال ایجاد هرچه بیشتر همافزایی در بخشهای مختلف هستیم».
وی با تأکید اینکه دانشگاه در حوزه آموزش و پژوهش باید از حالت جزیرهای خارج شود، گفت: «همانگونه که میدانیم تحول دنیا به واسطه بین رشتهای است و دانشگاه تهران به عنوان یک مرکز علمی توانمند توان انجام این کار را دارد. در این مسیر گامهای بسیار بزرگی برداشته شده است، به نحوی که پیشرفتهترین مراکز تحقیقاتی بین رشتهای در این دانشگاه قرار گرفته است. اما این امر مهم میتواند با شبکهسازی بهتر و گستردهتر با کمک دانشآموختگان دانشگاه تهران که در سراسر کشور و جهان هستند، موفقتر عمل کند. هر یک از دانشآموختگان نقش مؤثر و بارزی در حوزه خود دارند که اگر در کنار دانشگاه قرار بگیرند، اتفاقات بسیار بزرگ و مهمی رخ خواهد داد».
به گفته دکتر نیلی احمدآبادی، در جهت مسئولیت اجتماعی، دانشگاه تهران با کمک دیگر دانشگاهها مسائل کشور را رصد میکند و راه حل ارائه میدهد و اگر دانش و تجربه دانشآموختگان به این فعالیتها اضافه شوند به واسطه اینکه آنان در جامعه حضور دارند به طور قطع دیدگاههای دانشگاه بهتر، دقیقتر و عملیاتیتر پیادهسازی خواهند شد.
رئیس دانشگاه تهران، نهادهای جدید ایجاد شده در دانشگاه را زمینهای برای حضور بیشتر و مؤثر دانشآموختگان برشمرد و بیان کرد: «یکی از این مراکز پارک علم و فناوری است که وظیفه آن ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار دانشجویان و دانشآموختگان است. دانشآموختگان میتوانند با قرار دادن شرکت، یافتهها و علم و دانش خود شبکه پارک علم و فناوری را گستردهتر کنند. در بزرگترین طرح و توسعه علم و فناوری؛ یعنی شهر دانش که در حال اجراست، بیش از ۴۰۰ هزار متر مربع فضا به پارک علم و فناوری اختصاص یافته است».
وی افزود: «موقعیت ویژه شهر دانش در مرکز شهر و در کنار دانشگاه تهران یک زیستبوم جدیدی را ایجاد میکند که همان اتصال دانشگاه به جامعه است و برای این موضوع باید راهکارهای عملی نیز ارائه شود. همچنین دانشگاه تهران یک معاونت توسعه و سرمایهگذاری دارد که وظیفه آن کمک به توسعه دانشگاه از طریق جذب سرمایهگذاری در حوزههایی است که مأموریتها و مسئولیتهای این دانشگاه تعریف شده است».
دکتر نیلی احمدآبادی، در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «امید دارم که با حمایت دانشآموختگان و علاقهای که به دانشگاه تهران دارند و با استقبالی که از کانون خواهد شد، شاهد یک تحول بزرگ در مجموعه آموزش عالی و کشور باشیم. از نظر ما کانون دانشآموختگان یک تشکیلات مردم نهاد است، البته دانشگاه هم کمک خواهد کرد. اما مجموعه فعالیتها توسط دانشآموختگان انجام خواهد شد و دانشگاه تلاش میکند تا امکانات خود را در اختیار آنان قرار دهد. امیدوارم این شبکه گستردهتر شود تا همه از نتایج آن بتوانیم بهرهمند شویم».
دکتر یوسف ثبوتی، دانشگاهها از سالمترین و بااخلاقترین نهادهای کشور هستند
در ادامه این گردهمایی دکتر یوسف ثبوتی، دانشآموخته شاخص دانشگاه تهران و استاد برجسته فیزیک، دانشگاهها را از سالمترین نهادهای کشور توصیف کرد که در آنها سوءاستفادههای کلان مالی و رانتی و جاهطلبی دیده نشده است.
وی به بیان فعالیتهای تحصیلی وهمچنین تشریح شرایط سیاسی و اجتماعی کشور در زمان دانشجویی خود پرداخت و در بخشی از این سخنان گفت: «سال ۱۳۲۹ وارد دانشگاه تهران شدم ودر سال ۱۳۳۲ در رشته فیزیک این دانشگاه به فارغالتحصیلی رسیدم. این دوران یکی از پر تنشترین دورههای اجتماعی و سیاسی تاریخ کشور بوده است و تفکرهای متفاوتی در دانشگاهها وجود داشت. اینکه در این شرایط چگونه میتوان درس خواند، باید گفت، استادان بزرگی داشتیم که به خوبی این وظیفه مهم را به انجام رساندند».
دکتر ثبوتی، با اشاره به نحوه پژوهش در دانشگاههای کشور خاطر نشان کرد: «دانشگاه تهران، در ابتدای تأسیس تعداد اعضای هیأت علمی بسیار محدودی داشت. در آن زمان کشور به سرعت در حال نوسازی بود و تحت این شرایط برای هر کار و منصبی که دنبال متخصص و صاحباندیشه بودند از این دانشگاه انتخاب میکردند. به همین دلیل امکان تمام وقت کارکردن در دانشگا تهران وجود نداشت و این موضوع به انجام کارهای پژوهشی لطمه میرساند».
استاد برجسته فیزیک، افزود: «همچنین ارتباط با دنیای خارج خیلی زمانبر بود و برای پژوهش در رشتههایی چون فیزیک و شیمی باید امکان ارتباطات بینالمللی فراهم میشد، اما چنین امکاناتی در آن دوره فراهم نبود و یا اینکه خیلی به کندی صورت میگرفت. این روند تا سال ۱۳۴۰ ادامه داشت و در پایان این سال صاحبنظرانی توانستند، کارهای قابل توجه تحقیقاتی و پژوهشی در سطح بینالمللی ارائه دهند».
وی با عنوان اینکه از سال ۱۳۴۳ تا به امروز در دانشگاه تدریس میکنم، تصریح کرد: «من دانشگاهها را از با اخلاقترین نهادهای کشور میدانم و بر اساس تجربه چندین سالهای که دارم باید بگویم، دانشگاهها خصیصهای دارند که میتوانند ناهنجاریها را از خود دور کنند. به آموزش عالی کشور و همچنین دانشگاه تهران افتخار میکنم که سالهای جوانی من را سرشار از انگیزه کرد و همواره بر مثبتاندیشی در تمامی موارد تأکید دارم».
دکتر سید احمدرضا خضری؛ تأسیس دانشگاه تهران میتواند مبدأ تاریخ کشور شود
در بخش دیگری از این گردهمایی نشستی با حضور دانشآموختگان شاخص دانشگاه تهران برگزار شد، در این نشست دکتر سید احمدرضا خضری، دانشآموخته شاخص رشته تاریخ تمدن و ملل اسلامی، با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای ۱۶ آذر و قدردانی از برگزارکنندگان این گردهمایی گفت: «تأسیس دانشگاه تهران در کشور نقطه عطفی بود که تحول جدی و بزرگی را به همراه داشت. با توجه به شواهد تاریخی، اگر بخواهیم میزان تأثیر تأسیس دانشگاه تهران را در تحولات تاریخی، سیاسی و اجتماعی بسنجیم، میتوانیم در یک تقسیمبندی رویدادها و حوادث کشور را در قبل و بعد از تاریخ تأسیس این دانشگاه مورد بررسی قرار دهیم».
وی با بیان اینکه تأسیس دانشگاه تهران در کشور ما به اندازهای مهم است که میتواند مبدأ تاریخ شود، تصریح کرد: «همه بر این موضوع آگاه هستیم که یکی از راههای ارزیابی تأثیر یک رویداد در تاریخ جوامع و بشریت این است که تصور شود، اگر آن رویداد و پدیده محقق نمیشد با چه اتفاقات و پیامدهایی مواجه بودیم».
دکتر خضری، در ادامه خاطرنشان کرد: «به عقیده من به عنوان یک دانشآموخته دانشگاه تهران که سالهایی را در این دانشگاه سپری کرده است، باید گفت، اگر دانشگاه تهران نبود، تاریخ کشور از تعداد بیشماری اندیشمند برجسته و متخصص شایسته محروم میماند و بسیاری از تحولات تاریخی، سیاسی، اجتماعی و علمی که در جامعه شاهد آن هستیم نیز اتفاق نمیافتاد».
دکتر حسن ابراهیمزاده معبود؛ چراغ دانشگاه تهران به دست استادان پیشکسوت افروخته شده است
دکتر حسن ابراهیمزاده معبود، دانشآموخته شاخص رشته زیستشناسی دانشگاه تهران، با عنوان اینکه چراغ دانشگاه تهران به دست استادان پیشکسوت افروخته شده است، به تبیین وضعیت دانشگاه در دوران تحصیل خود پرداخت.
وی با مروری بر خاطرات خود از زمان حضور در دانشگاه تهران و همچنین تحصیل در مقاطع مختلف گفت: «بعد از فارغالتحصیلی و آغاز تدریس در دانشگاه تهران تلاش کردم تا در پذیرش دانشجو شرکت داشته باشم تا بتوانیم دانشجویان خوبی را برای کارهای پژوهشی انتخاب کنیم. در این دوران آزمایشگاهها مجهز شدند و دانشجویان با جدیت و تلاشی که داشتند بسیار خوش درخشیدند. این دانشجویان بعد از فارغالتحصیلی در هر سمت و مسئولیتی که مشغول به کار شدند، توانستند منشأ اثر شوند و وظیفه خود را به درستی ایفا کنند و این یکی از افتخارات ما در دانشگاه تهران است».
دکتر گیتی اعتماد؛ سهمیهها اعتبار دانشگاه را خدشهدار میکنند
دکتر گیتی اعتماد، دانشآموخته شاخص رشته معماری دانشگاه تهران، نیز با بیان اینکه درس خواندن در دانشگاه تهران برای همه دانشآموختگان آن همواره مایه افتخار بوده است، تصریح کرد: «امید دارم که مسئولان دانشگاه تهران و وزرات علوم بتوانند اعتبار این دانشگاه را به درستی حفظ کنند. یکی از مسائلی که میتواند این اعتبار را هم در پذیرش دانشجو و هم جذب هیأت علمی خدشهدار کند، بحث سهمیهها است. دانشگاه تهران، همواره یک دانشگاه درخشان در سطح ملی و بین المللی بوده و هست، اینگونه مسائل باید در آن مورد توجه قرار بگیرند و به نحو منصفانهای حل شوند».
دکتر پرویز جبهدار مارالانی؛ دانشآموختگان میتوانند تجربیات خود را به دانشگاه و دانشجویان انتقال دهند
دکتر پرویز جبهدار مارالانی، دانشآموخته شاخص رشته مهندسی برق دانشگاه تهران، در ادامه این نشست با اظهار خشنودی از تشکیل کانون دانشآموختگان دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «در سطح دنیا جامعه دانشآموختگان دانشگاهها اشخاصی هستند که به دانشگاه خود از لحاظ ارتقای علمی، تجهیزاتی و ساختمانی کمک میکنند».
وی افزود: «دانشگاه تهران در طول تاریخ تأسیس خود رشد چشمگیری داشته است و این مسئله همچنان ادامه دارد. اما میتواند با حمایتهای مادی و معنوی دانشآموختگان در راه توسعه و پیشرفت به شکوفایی بیشتری دست یابد».
دکتر جبهدار مارالانی، با بیان اینکه در جایگاه نخست سنتهای دانشگاه سطح آموزش قرار گرفته است، گفت: «در هر دانشکدهای آموزش به نحو مطلوبی ارائه میشد و انتظاراتی که دانشجویان از استادان خود داشتند با توجه به سرعت توسعه علم و فناوری آنها را وا میداشت تا دانش خود را به روز برسانند. هیچ استادی در دانشگاه تهران نمیتواند بدون ادامه مطالعه و تحقیقات، در سطح کلاس نتیجه مطلوبی داشته باشد».
به گفته این دانشآموخته شاخص، سطح کیفیت و آموزش دانشگاه تهران همواره افزایش داشته است. دانشآموختگان این دانشگاه در هر صنفی دارای تجربیات بسیاری در کار خود هستند که میتوانند این تجربیات را به دانشجویان و دانشآموختگان جدید منتقل کنند.
وی تصریح کرد: «عملکرد استادان میتواند نتیجه مستقیمی بر دانشجویان بگذارد. دانشجویان وقتی عملکرد استاد را ملاحظه میکنند، انتظاری که از خود دارند بیشتر میشود. من به عنوان یک استاد دانشگاه تهران، چهل سال تماموقت در خدمت دانشجویان بودم و با تمام توان برای اعتلای علمی و پژوهشی آنان تلاش کردم و البته این را از افتخارات و وظایف خود میدانم».
دکتر عباسعلی زالی؛ دولتمردان باید از دانشگاههای بزرگ کشور حمایت کنند
دکتر عباسعلی زالی، دانشآموخته شاخص رشته کشاورزی دانشگاه تهران، در بخش پایانی این نشست ضمن بیان روند فعالیتهای تحصیلی و کاری خود در مقاطع مختلف، علم و دانش را یکی از مسائل اصلی کشور مطرح کرد که نیازمند توجه دولتمردان است و گفت: «علم و دانش به عنوان یک نیاز اصلی کشور همواره مطرح بوده است و مبدأ علم دانشگاهها هستند. در این میان دانشگاه تهران الگویی برای دیگر دانشگاههای کشور است که اولین توجه دولتمردان باید به این دانشگاه معطوف شود. اعتقاد من بر این است که باید یک دید وسیعی در مجموع دولتمردان به وجود آید و اینکه برای پیشرفت علم و توسعه، دانشگاههای بزرگ کشور را مورد حمایت قرار دهند».
به گفته وی دانشگاه تهران در کشور الگو است و همواره باید تلاش کند تا ضمن حرکت در مرزهای دانش در جهت حل مشکلات جامعه هم گامهای اساسی بردارد، به واقع انتظار کشور بر این است تا با کمک اندیشمندان و فرهیختگان بتواند به راه حلهای مناسبی دست یابد.
دکتر زالی، اظهار کرد: «در ابتدای انقلاب ۱۷۵ هزار دانشجو داشتیم و در حال حاضر این تعداد به بیش از چهار میلیون دانشجو افزایش یافته است. همچنین در مقاطع دکترا و کارشناسیارشد در رشتههای مختلف دانشجویان بسیاری فارغالتحصیل میشوند. اما آیا علم ما وارد عمل شده است. علم دانایی است و دانایی باید توانمندی به همراه آورد».
دانشآموخته شاخص دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه ظرفیتهای بالقوه بسیاری در کشور وجود دارد، تأکید کرد: «وقتی که دانشگاهها درست عمل نکنند، تبدیل به جایگاهی برای تحویل جوانان نا امید به جامعه میشوند. اگر دانشگاه متحول شود، جامعه نیز متحول خواهد شد. یکی از مسائل مهمی که باید اتفاق بیفتد علمی شدن جامعه است و برای دستیابی به این منظور کشور و دولتمردان باید از علم و تخصص دانشگاهها کمک بگیرند و در این میان دانشگاه تهران، میتواند در کنار موفقیتهایی که دارد در این زمینه هم الگویی برای دیگر دانشگاههای کشور شود».
دکتر آیتالهزاده؛ با جدیت پیگیر ثبت کانون دانشآموختگان هستیم
دکتر فرزاد آیتالهزاده شیرازی، رئیس اداره دانشآموختگان دانشگاه تهران، نیز در ابتدای این گردهمایی گفت: «دانشآموختگان سرمایههای هر دانشگاهی هستند و دانشگاه نسبت به این مسئله در سالهای قبل چندان توجهای نداشته است. با توجه به حمایتهای دانشگاه و دغدغههای به حق دانشآموختگان برنامه ما در کانون بر این بوده تا بتوانیم زمینههای تعامل بهتر و سازندهای را با بدنه دانشآموختگان فراهم آوریم».
وی افزود: «بر این اساس، برنامههای مختلفی در نظر گرفته شده است که برگزاری اولین گردهمایی نیز بخشی از این اقدامات است. یکی از موضوعات قابل توجه، پیگیری و ثبت کانون دانشآموختگان خواهد بود که البته با حمایت هیأت مؤسس، توانستیم اساسنامه کانون را به تصویب برسانیم».
دکتر آیتالهزاده شیرازی، خاطرنشان کرد: «استقلال کانون از دانشگاه و فعالیت و حضور نمایندگان کانون دانشآموختگان و پیگیری زیر ساختهای مناسب برای بهرهمندی دانشآموختگان از مزایای ویژه را میتوان از برنامههای کانون برشمرد. امید دارم تداوم چنین گردهماییهایی مزایا و بهرههای ویژهای هم برای دانشآموختگان و هم برای دانشگاه به همراه آورد».
در پایان مراسم اولین گردهمایی دانشآموختگان ادوار دانشگاه تهران، از دانشآموختگان برجسته و پیشکسوت دانشگاه تجلیل به عمل آمد.
نظر شما :