یازدهمین مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه و ممتاز و شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران برگزار شد

۰۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۰۰۸۱ اخبار اخبار برگزیده اخبار رویدادها
تعداد بازدید:۳۲۴۹
یازدهمین مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه و ممتاز و شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران، دوم آذر ۱۳۹۸ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این مراسم دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، با بیان اینکه در همه کشورها مراکز علمی دارای اهمیت و در مرکز توجه هستند، گفت: «اینکه دولت‌ها از منابع عمومی خود برای مراکز علمی و پژوهشی هزینه می‌کنند و تلاش دارند تا این مراکز را به شکل ویژه‌ای بدانند، ناشی از اثربخشی مثبت و مطلوب اینگونه مراکز است. آنچه که در جهان امروزی در ارتقای فرهنگی و رشد اجتماعی و دستاوردهای علمی شاهد هستیم، محصول تفکر و تلاش مراکز علمی است».
وی افزود: «به همین دلیل توجه دولت‌ها به این مراکز تضمین کننده آینده کشور و توسعه پایدار است. هم‌چنین این مراکز علمی هستند که می‌توانند پاسخی دقیق به مشکلات و پرسش‌های جامعه در زمینه‌های مختلف ارائه دهند. طبیعی است، ما هم در ایران و در انقلاب اسلامی به‌عنوان انقلابی که وجهه عمده آن فرهنگ و ارتقا تعالی انسانی است، باید به موضوع دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیش از گذشته توجه کنیم».
رئیس دانشگاه تهران، با عنوان اینکه مراکز علمی در قلب و خاطر مردم قرار دارند، خاطر نشان کرد: «بهترین فرزندان هر کشوری و مهمترین ثمره هر خانواده که جوانان آن می‌باشد وارد این مراکز می‌شوند و با تعلیم و تربیتی که فرا می‌گیرند، آینده خود و جامعه را می‌سازند. در این میان دانشگاه تهران باسابقه‌ترین و قدیمی‌‌ترین مرکز علمی کشور محسوب می‌شود که مورد توجه همه دولت‌ها، نظام و مردم ایران است. رشد و پیشرفت این دانشگاه بسیار مهم است و به طور قطع بخشی از آینده کشور در گرو آنچه که مسئولان دانشگاه تهران و دانشجویان این دانشگاه عمل می‌کنند، خواهد بود».
دکتر نیلی احمدآبادی، اظهار کرد: «تجربه نشان می‌دهد، دانش‌آموختگان دانشگاه تهران در همه ابعاد در جامعه موفق بوده‌اند، چرا که در این دانشگاه فرصت تجربه کردن و فعالیت در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی بیشتر از دانشگاه‌های دیگر برای آنان فراهم بوده است».
وی در پاسخ به پرسش دانشجویان مبنی بر اینکه دانشگاه برای آینده دانش‌آموختگان خود چه کاری انجام داده است، گفت: «به طور قطع دغدغه هر دانش‌آموخته‌ای، آینده‌ای است که پیش‌رو خواهد داشت. یکی از وظایف دانشگاه‌‌ها در قالب فعالیت‌های آموزشی و اجتماعی توانمند سازی فرد و آماده کردن آن برای ورود به اجتماع است. امروزه دانشگاه‌ها نقش بزرگ‌تری را برای اشتغال دانش‌‌آموختگان خود بر عهده گرفته‌اند که یکی از آنها آموزش مهارت‌های نرم و ایجاد فضا برای یادگیری کسب کار است».
رئیس دانشگاه تهران، با عنوان اینکه یک دانش‌آموخته باید بتواند کسب و کار مورد نیاز خود را فراهم کند، یاد بگیرد و کارآفرین باشد، بر یادگیری کار گروهی و جمعی به‌عنوان یکی از شروط لازم موفقیت در این راه تأکید کرد.
دکتر نیلی احمدآبادی، در ادامه گفت: «تفکر ما بر این است، سیستم آموزشی دانشگاه، وجود پارک علم و فناوری و آموزش‌های مهارت‌های نرم تلاش می‌کند تا شرایط و امکانات لازم را برای دانش‌آموختگان فراهم آورد که امید دارم با این زیست بومی که در دانشگاه تهران است، دانشجویان بتوانند قبل از فارغ‌التحصیلی به توانمندی لازم برای ایجاد کسب و کار دست یابند».
وی با تصریح اینکه کشور ما نیازمند حضور پررنگ‌تر دانشمندان و متخصصان برای حل مشکلات و مسائل است، افزود: «بسیاری از مشکلاتی که امروز در کشور شاهد آن هستیم، ناشی از آن است که از این ظرفیت‌ها و امکانات به خوبی استفاده نشده است. لذا دانشگاه و جامعه از دانشجویان می‌خواهد تا بار سنگین این مسئولیت را بهتر درک کنند و توجه داشته باشند، بدون حرکت دانشگاهیان در جهت حل مسائل، کشور از دایره مشکلات خارج نخواهد شد».
رئیس دانشگاه تهران، با تأکید اینکه جامعه به شدت نیازمند کمک دانشگاه‌هاست، بیان کرد: «اما از طرف دیگر دانشگاه‌ها هم باید این وظیفه را به خوبی درک کنند و در این جهت گام بردارند. در جامعه ما بسیاری از کارآفرینان و کسانی که در جهت مثبت تغییر ایجاد کرده و امکان جدیدی را فراهم آورده‌اند از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها بوده‌اند. ولی با توجه به حدود مشکلات و انتظار بالای جامعه از انقلاب اسلامی باید تلاش خود را بیشتر کنیم. با اطمینان می‌گویم، این توان در بین دانشگاهیان و دانشجویان وجود دارد و لازمه آن به کار گرفتن این توان در سطح مطلوب است تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها برای توسعه کشور بهتر استفاده کنیم».
حجت‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید و ایثارگران، نیز با بیان اینکه هدف از خلق انسان طی مسیری برای رسیدن به کمال است، گفت: «انسان با دوبال تزکیه و علم می‌تواند به کمال برسد، تزکیه همیشه مقدم بر علم آمده و آن رشد اخلاقی است. انسان با این دو بال می‌تواند به بالاترین قله‌های تعالی دست یابد».
وی خطاب به دانشجویان شاهد و ایثارگر تصریح کرد: «در پاسخ به اینکه چه کسانی توانستند به قله‌های معرفت و انسانیت برسند باید گفت، پدران شما با شهادت خود به کمال رسیدند و با ایثار، تزکیه و علم به جایگاه بالایی دست یافتند».
وی با اشاره به گلایه برخی از دانشجویان شاهد و ایثارگر از بنیاد شهید و امور ایثارگران، خاطر نشان کرد: به طور قطع انتقادهای دانشجویان را می‌پذیرم و به دانشجویان کاملاً حق می‌دهم. اما باید گفت تعداد ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت تحت پوشش بنیاد شهید هستند که ۱۲۵ هزار نفر از آنان دانشجوی ایثارگر بوده که ۷۰ درصد از این دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند و حدود ۳ هزار نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند. با این جمعیت تحت پوشش و با توجه به مسائل اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه هستیم و امید داریم تا با کمک دانشگاه‌ها بتوانیم برخی از این مشکلات را حل کنیم».

حجت‌الاسلام شهیدی بیان کرد: «ایثارگران و به‌ویژه دانشجویان ایثارگر به گردن ما خیلی حق دارند؛ پدران این افراد برای استقلال و آزادی کشور جان‌فشانی کردند و باید برای فرزندان آنان سنگ تمام بگذاریم».

رئیس بنیاد شهید و ایثارگران، در پایان سخنان خود اظهار کرد: «شما دانشجویان باید دانشگاه را خانه دوم خود بدانید و از فرصت تحصیل علم برای پیشرفت علمی کشور استفاده کنید. صاحب فکر و اندیشه شوید و بدانید که علم پایان ندارد و دانشگاه بهترین محل برای اندیشیدن و آگاهی‌بخشی جامعه است. اگر ایران اسلامی امروز قدرت دفاعی و نظامی فراوانی دارد، به دلیل زحمات پدران شما است که با شهادت خود موجب عزت روزافزون جمهوری اسلامی شدند».
در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام محمد مهدی کرمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، گفت: «افتخار می‌کنیم که بیش از هفت هزار دانشجوی دانشگاه تهران، از خانواده شاهد و ایثارگر هستند و راه پدران خود را با استقامت طی می‌کنند».
وی افزود: «رمز موفقیت شهدا و بسیجیان، ایثار است، واژه ایثار درس عترت و امامت به ما می‌دهد و در زندگی ائمه و اولیای الهی نیز مشهود است. دانشجویان شاهد و ایثارگر باید راه پدران خود را ادامه دهند و با مقاومت و اقتدار به پیشرفت کشور کمک کنند».
دکتر رحمت‌اله اللهیاری، مدیر کل امور دانشجویان و کارکنان شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران، در ابتدای این مراسم ضمن پاسداشت هفته بسیج گزارشی را از نحوه انتخاب دانشجویان ممتاز و نمونه شاهد و ایثارگر ارائه کرد و گفت: «این مراسم یازدهمین برنامه تجلیل از دانشجویان شاهد و ایثارگر است که برگزار می‌شود. دانشگاه تهران هفت هزار و ۳۴۰ دانشجوی شاهد و ایثارگر دارد که این تعداد حدود ۱۴ درصد دانشجویان دانشگاه تهران را تشکیل می‌دهد».
وی افزود: «از این تعداد سه هزار و ۴۶۱ دانشجوی کارشناسی، دو هزار و ۸۸۲ دانشجوی کارشناسی ارشد ،‌۱۲۵ دانشجوی دکترای عمومی و ۸۷۲ دانشجوی دکترای تخصصی در دانشگاه تهران مشغول تحصیل هستند. هم‌چنین دانشگاه تهران حدود سه هزار و ۲۵۳ دانشجوی تحت پوشش دارد که این تعداد مازاد بر سهمیه ۲۵ درصدی دانشگاه‌هاست».
مدیر کل امور دانشجویان و کارکنان شاهد و ایثارگر، با بیان اینکه انتخاب و معرفی دانشجویان ممتاز و نمونه شاهد و ایثارگر بر اساس آئین‌نامه مربوط صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: «برای این انتخاب سوابق آموزشی و تحصیلی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است. معدل کل، تعداد واحدهای گذرانده، سوابق پژوهشی، مقالات، ترجمه و تألیف کتاب، اختراع ابداع و نوآوری، فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ادبی وهم‌چنین رعایت شئونات دانشجویی و ایثارگری از جمله معیارهایی هستند که در این انتخاب لحاظ شده است».
دکتر اللهیاری تصریح کرد: «پس از ابلاغ آئین‌نامه و شیوه‌نامه مربوط، بررسی و انتخاب اولیه پرونده‌ها در پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه تهران انجام می‌شود که بر این اساس تعداد ۴۱ پرونده از مجموع پانزده پردیس و دانشکده دانشگاه تهران دریافت شد. این پرونده‌ها بعد از بازبینی و رفع نقص در ستادی متشکل از نماینده‌های معاونت‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و هم‌چنین بنیاد شهید به صورت تخصصی بررسی و در نهایت در هر مقطع سه دانشجو با کسب بیشترین امتیاز به‌عنوان دانشجوی ممتاز انتخاب شد و در مجموع از ۹ «دانشجوی ممتاز» در این مراسم تقدیر خواهد شد. هم‌چنین دیگر دانشجویان معرفی شده از واحدهای دانشگاه نیز به عنوان «شایسته تقدیر» معرفی خواهند شد».
در پایان یازدهمین مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه و ممتاز و شاهد و ایثارگر، با حضور مسئولان دانشگاه تهران و بنیاد شهید و امور ایثارگران از دانشجویان شاهد و و ایثارگر دانشگاه تهران تقدیر به عمل آمد.


( ۸ )

نظر شما :