سخنرانی رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، در نشست اشتراک دانش و توسعه ظرفیت در زمینه همکاری منطقه‌ای برای مدیریت خطر سیل

تعداد بازدید:۱۳۵۱
رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، در کارگاه اشتراک دانش و توسعه ظرفیت در زمینه همکاری منطقه‌ای برای مدیریت خطر سیل به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران و رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، در این کارگاه بین‌المللی تخصصی دو روزه گفت: «به کلیه شرکت‌کنندگان از دانشگاه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های ملی و بین‌المللی در نشست اشتراک دانش و توسعه ظرفیت در زمینه همکاری منطقه‌ای و جنوب، برای مدیریت خطر سیل در جمهوری اسلامی ایران خوشامد می‌گویم».
وی با بیان اینکه سیل یکی از جدی‌ترین مخاطرات طبیعی برای انسان است که نه فقط کشورهای در حال توسعه بلکه کشورهای پیش‌رفته را نیز تهدید می‌کند، افزود: «سیل تهدید عمده‌ای برای حیات انسان است و شرایط خطرناکی را ایجاد می‌کند و هر ساله انسان‌های بسیاری در مناطق مختلف در معرض خطر سیل، قرار می‌گیرند. بر اساس آمار سازمان ملل متحد امروزه اثرات اولیه و هم‌چنین ثانویه و طولانی مدت سیلاب بیشترین پتانسیل خسارت را در بین تمام مخاطرات طبیعی در سراسر جهان دارد و بیشترین تعداد افراد را تحت تأثیر قرار داده است».
به گفته دکتر نیلی احمدآبادی، فرایندهای فیزیکی بروز سیل پیچیده است و حوادث شدید سیلاب به کشورهای در حال توسعه مربوط نمی‌شود و می‌تواند به پیشرفته‌ترین کشورها نیز آسیب برساند. ارزیابی جامع از خطرات سیل نیازی ضروری است که نیازمند مشارکت تمام اجزا در فرایند برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و یافتن راه‌حل‌های پایدار است.
رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، خاطرنشان کرد: «بارش‌های شدید اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ سیلاب‌ها را به مناطق وسیعی از کشور گسترش داد. بر اساس گزارش‌های رسمی منتشرشده، در حدود ۲۰۰ شهر و ۴۳۰۰ روستا در ۲۵ استان کشور تحت تأثیر این سیلاب‌ها قرار گرفتند و نزدیک به ۸۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند».
وی افزود: «بین ۱۰۰-۳۰ درصد ساکنان بیش از ۳۵۰ روستا و برخی از شهرها تخلیه و ۴۰۰ هزار نفر به صورت اضطراری اسکان داده شدند. هم‌چنین به بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی و نزدیک به ۱۵۰۰ مدرسه خسارت وارد شد. آب و برق چند هزار روستا، آب ده‌ها شهر و گاز ده‌ها هزار مشترک قطع شد و زیرساخت‌های مختلفی نظیر پل‌ها، جاده‌ها، شبکه‌های توزیع آب، برق و مخابرات، تأسیسات شهری و روستایی، مراکز درمانی و زیرساخت‌های کشاورزی صدمات جدی دیدند. به اراضی کشاورزی و باغ‌ها در حجم وسیع و در مقیاس صدها هزار هکتار خسارت وارد آمد و تلفات در بخش دام، طیور و آبزیان و خسارات به واحدهای صنعتی و صنفی نیز چشمگیر بود».
دکتر نیلی احمدآبادی، با اظهار اینکه یک روش مفید برای درک آسیب‌پذیری افراد و محیط در معرض خطر سیلاب، شناسایی پارامترهای ایجاد کننده سیل است، عنوان کرد: «شناسایی این پارامترها می‌تواند خطر جاری شدن سیلاب را برای مردم، ساختمان‌ها و زیرساخت‌های جامعه توصیف کند. دولت جمهوری اسلامی ایران، زمان، بودجه، انرژی و اقدامات امدادی ارزشمند و زیادی را صرف به حداقل رساندن پیامدهای سیلاب کرده است».
رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، تصریح کرد: «انجام ارزیابی ریسک سیلاب در ایران و ایجاد مجموعه‌ای از ارزیابی‌های جامع در برابر سیلاب و ایجاد ظرفیت و شناخت راه‌حل‌های پایدارتر موضوع مهمی برای مدیریت سیلاب در کشور است. آنچه در سیلاب‌های اخیر رخ داد، مسائل و پرسش‌های زیادی را در زمینه موضوعاتی چون علت بارش‌ها و ارتباط آن با تغییرات اقلیم، چگونگی هشدارهای سیل، تاب‌آوری زیرساخت‌ها مقابل سیلاب، تأثیر مدیریت بحران، آثار مثبت و منفی سیل بر محیط‌زیست و بازگشت به حالت عادی و مدیریت ریسک را مطرح می‌کند».
وی با بیان اینکه به دنبال وقوع رخداد سیلابی کشور بر اساس حکمی از طرف رئیس جمهور «هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها» تشکیل شد، افزود: «این حکم شامل ۱۱۰ سوال در عرصه‌های مختلف است که به‌منظور پاسخگویی به آنها ۱۶ کارگروه تخصصی با مشارکت و همکاری اعضای هیأت علمی، متخصصان و کارشناسان در سطح کشور در زمینه‌های متفاوت مرتبط با سیل تشکیل شد که تعداد همکاران و مشاوران هیأت بیش از ۲۵۰ نفر است».
دکتر نیلی احمدآبادی، در ادامه سخنان خود به تشریح. خلاصه فعالیت‌های هیأت از ابتدای تشکیل پرداخت و تشکیل دبیرخانه (ارتباطات بین دستگاهی، تدارکات فنی و اجرایی، سیستم مدیریت زمان و هزینه)؛ تشکیل کمیته همکاری‌های بین‌الملل؛ نهایی‌سازی و تشکیل کارگروه‌ها با همکاری رؤسای کارگروه؛ تشکیل مستمر و منظم جلسات هیأت و جلسه با دبیران کارگروه‌ها؛ تمهید بازدیدهای استانی تیم مدیریتی و کارگروه‌های مطالعاتی و برگزاری جلسات با سازمان‌های مختلف را از جمله اقدامات انجام شده برشمرد.
رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، هم‌چنین عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های مادر در استان‌های آسیب‌دیده (خوزستان، لرستان و گلستان) به‌منظور توسعه همکاری در چهارچوب وظایف هیأت؛ راه‌اندازی سیستم مدیریت دانش و مستندسازی اطلاعات؛ جمع‌آوری و به اشتراک گذاشتن تجربه سیل‌ها و رخدادهای مشابه در سطح ملی و بین‌المللی؛ راه‌اندازی سایت هیأت و سایر کانال‌های اطلاع‌رسانی و ارتباطی؛ ارسال سوالات کارگروه‌ها و دریافت اطلاعات از سازمان‌ها و نهادهای مختلف و تهیه گزارشات مرحله اول و تهیه گزارشات مرحله دوم کارگروه‌ها را از دیگر اقدامات هیأت ویژه توصیف کرد.
وی در ادامه، مطالعه تجربیات جهانی و تدوین روش‌شناسی انجام مطالعات؛ تعیین ساختار گزارش نهایی؛ تهیه شرح خدمات و زمان‌بندی انجام فعالیت‌ها؛ تلفیق مطالعات مرحله اول کارگروه‌ها و تهیه گزارش روایت سیل را از مهمترین اقدامات هیأت در حوزه تلفیق دانست.
دکتر نیلی احمدآبادی، با اظهار اقدامات هیأت در حوزه بین‌الملل، دریافت گزارشات تجربیات موفق جهانی در زمینه مدیریت سیل؛ برقراری ارتباط با سازمان‌ها و دانشگاه‌های فعال در حوزه مدیریت سیل به‌منظور استفاده از تجربیات آنها؛ تنظیم جلساتی با گروه‌های بین‌المللی برای هم‌اندیشی در ارتباط با مدیریت بحران سیل و نحوه استفاده از مشارکت آنها را مهمترین عملکرد هیأت در این حوزه عنوان کرد.
رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه، نمایندگی سازمان ملل در تهران و نیز سازمان‌های بین‌المللی مشارکت کننده در این کارگاه گفت: «امید است مشارکت متخصصان داخلی و خارجی در این کارگاه بین‌المللی و بحث‌های صورت گرفته در آن، زمینه‌ساز بهره‌گیری هر چه بیشتر از تجربیات بین‌المللی در مدیریت جامع سیل را فراهم ساخته و کمک مؤثری در تهیه پاسخ‌های مناسب برای سوالات مطرح شده از طرف رئیس محترم جمهور در زمینه سیل را فراهم کند».
به دنبال وقوع بارش‌ها در انتهای سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ وقایع سیلابی بسیار بزرگی در نقاط مختلف کشور به وقوع پیوست و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی را در پی‌داشت. دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های فراوانی را درجهت کاهش خسارات ناشی از سیل انجام داد. برای ایجاد همکاری‌های بین‌المللی جهت کسب تجربیات مختلف در سایر نقاط دنیا در زمینه مدیریت سیل برگزاری کارگاهی با مشارکت هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها و کمیسیون اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل متحد در منطقه آسیا و خاورمیانه جهت تبادل‌نظر در زمینه اشتراک دانش و تجربه کشورها و سازمان‌های مختلف در زمینه مدیریت سیلاب برنامه‌ریزی شد.
از جمله اهداف این نشست بین‌المللی تخصصی که ۱۷ و ۱۸ مهر ۱۳۹۸ در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد، شناسایی چالش‌های مرتبط با تغییرات اقلیم و مخاطرات هیدرو- اقلیمی مرتبط با سیل در جهت مدیریت ریسک سیلاب؛ اشتراک دانش، ابزار و تجربه در زمینه مدیریت ریسک سیلاب با رویکرد چند بخشی و شناسایی آسیب‌پذیری از جنبه‌های مختلف فیزیکی، اقتصادی، محیط‌زیستی، زیر ساختی و غیره و ارائه پیشنهاد و توصیه‌های تخصصی و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با متخصصان ایرانی در زمینه مخاطرات آبی بود.

کلید واژه ها: سیلاب‌ها هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها مسئولیت اجتماعی


( ۳ )

نظر شما :