دومین نشست مراکز بینالمللی آموزش زبان فارسی دانشگاهها و مراکز علمی کشور در دانشگاه تهران برگزار شد
به گزارش روابطعمومی دانشگاه تهران به نقل از مؤسسه لغتنامه دهخدا و مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی، در مراسم افتتاحیه این نشست، که ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ برگزار شد، ابتدا دکتر علی درزی، رئیس مؤسسه لغتنامه دهخدا، بر لزوم استانداردسازی یکتای آموزش زبان فارسی تاکید و از سیاستهای دوگانه در این خصوص انتقاد کرد.
در ادامه، به منظور شناخت زبان فارسی از منظر یک غیر فارسیزبان؛ خانم تویاما، از دانشگاه اوزاکای ژاپن، بهعنوان فارسیآموز در مؤسسه دهخدا اهداف و انگیزههای خود برای یادگیری زبان فارسی و تجربیات خود را تشریح کرد.
دکتر عبدالحمید علیزاده، مدیر کل دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استانداردسازی را در سه بخش محتوا، شیوه آموزش و سنجش از برنامههای سازمان برشمرد و برگزاری آزمون سامفا را نمونهای موفق در این خصوص خواند.
دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بینالملل، نیز با اشاره به اینکه نقش مراکز، صرفاً آموزشی نیست، تاکید کرد: «از زبان فارسی در گسترهای فراتر و به عنوان زبان مودت، دوستی و تئوری صلح باید استفاده شود».
پس از افتتاحیه، نشستهای تخصصی آغاز شد و در نشست نخست گزارشی از کارگروههای تخصصی شورای علمی برنامه ارائه و سپس رؤسای مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه امامخمینی قزوین، دانشگاه شیراز، دانشگاه اهواز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه مازندران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه همدان، دانشگاه کردستان، دانشگاه پیام نور و کالج زبان فارسی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به تشریح راهکارهای توسعه فعالیتهای مراکز پرداختند.
در نشست دوم، آزمون سنجش استاندارد مهارتهای فارسی (سامفا) توسط رئیس کارگروه علمی با محتوای ارائه گزارش از آزمون اول و دوم، معرفی و مورد بررسی قرار گرفت.
نشست سوم با موضوع کتب آموزشی زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، با حضور نویسندگان این کتابها برگزار شد.
نظر شما :