برگزاری نشست تخصصی تجربه کره جنوبی در انتقال پایتخت اداری در دانشگاه تهران

۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰ کد : ۵۴۹۵ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۲۰۰۹
نشست تخصصی تجربه کره جنوبی در انتقال پایتخت اداری در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار شد.
برگزاری نشست تخصصی تجربه کره جنوبی در انتقال پایتخت اداری در دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از پردیس هنرهای زیبا، دانشکده شهرسازی پردیس هنرهای زیبا با همکاری مؤسسه زمین و مسکن کره جنوبی، وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید، نشست تخصصی تجربه کره جنوبی در انتقال پایتخت اداری را ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ در تالار شهید آوینی این پردیس برگزار کرد.

این نشست با حضور دانشجویان، استادان دانشگاه تهران، مسئولان شهرهای جدید ایران و مسئولان کره‌ای برگزار و ضمن معرفی شهر سجونگ کره که حاصل به‌روزترین تکنولوژی این کشور است، تجربه انتقال پایتخت اداری کره جنوبی به این شهر را مورد بررسی قرار داد.

در این نشست «جائه بین لیم» از مؤسسه زمین و مسکن کره جنوبی که معرفی این شهر را بر عهده داشت گفت: «بودجه دولتی اجرای این پروژه ۲۰ میلیارد دلار است. بودجه خرید زمین ۵ میلیارد و هزینه زیرساخت ۹ میلیارد دلار است. ۸.۵ میلیارد دلار را دولت تأمین کرد. اگر به این مبلغ هزینه ساخت و ساز بخش خصوصی را اضافه کنیم به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد».

وی افزود: «در مرحله اول ادارات دولتی وارد شهر می‌شوند، در مرحله دوم تأسیسات و زیرساخت‌ها ساخته می‌شوند و در مرحله سوم پروژه به پایان می‌رسد. الگوی این شهر ساختار خطی است. همچنین هر منطقه کاربرد خاصی دارد که مردم می‌توانند از تم‌های مختلف لذت ببرند».

در ادامه این برنامه، دکتر اسفندیار زبردست، معاون پژوهشی و استاد دانشکده شهرسازی پردیس هنرهای زیبا اظهار داشت: «اگر قرار باشد در ایران نسبت به انتقال پایتخت اداری اقدام کنیم این تصمیم باید ظرف دو سه سال آینده اتخاذ شود. در اریبهشت ۱۳۹۴ به وزارت راه و شهرسازی دو سال زمان داده شد تا امکان انتقال پایتخت را بررسی کند. پس از دو سال این وزارتخانه اعلام کرد که ضرورتی به انتقال مرکز سیاسی اداری نیست و ساختار فعلی تهران کفایت می‌کند».

وی با بیان اینکه تجربه ترکیه، تانزانیا، قزاقستان، پاکستان و دیگر کشورها در انتقال پایتخت نشان می‌دهد رشد جمعیت پایتخت قبلی متوقف نشده است، گفت: «در عین حال اگر نسبت به انتقال پایتخت اداری اقدام نکنیم جمعیتی که در شهر دوم مستقر خواهد شد به پایتخت اولیه اضافه می‌شود. همچنین تجربه نشان داده در صورت انتقال پایتخت، سرعت رشد جمعیت پایتخت قبلی کاهش می‌یابد».

همچنین زهره داودپور، عضو هیأت مدیره شهرهای جدید اظهار داشت: «در حال حاضر دو بحث سبک‌سازی تهران و نقش‌های موجود در تهران مطرح است. یکی از جاذبه‌های شهر تهران تمرکز موقعیت‌های اقتصادی و تجاری در این شهر است. بنابراین ما باید یک بازبینی در نظام توزیع فعالیت و جمعیت داشته باشیم».

در ادامه حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شهرهای جدید گفت: «در منطقه کلانشهری تهران با مشکلاتی مواجهیم که دائماً رو به رشد است؛ یکی از این مسائل ناشی از آن است که هنوز تمرکزگرایی در تهران متوقف نشده است. طبق سرشماری ۱۳۹۵ استان‌های تهران و البرز بالاترین نرخ رشد جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند. در دهه آینده نیز پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه پیدا کند».

وی با بیان اینکه موضوع انتقال مرکز اداری از تهران باید مورد بررسی و تفکر دقیق قرار گیرد، افزود: «تجربه کره نشان می‌دهد انتقال پایتخت در سطح جهانی هنوز به عنوان یک راه حل مدنظر است. استقرار دستگاه‌های اداری در تهران تمام طرح‌های تمرکززدایی را دچار مشکل می‌کند».

شهر سجونگ با سئول ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و در سال ۲۰۱۲ ورود جمعیت به این شهر آغاز شده است. با این حال انتقال جمعیت چندانی از سئول به این شهر انجام نشده و بیشتر جمعیت سجونگ از شهرهای اطراف به آنجا آمده‌اند. زمان اجرای پروژه سجونگ از ۲۰۰۵ تا ۲۰۳۰ تعریف شده و ۷۲.۹ کیلومتر مربع مساحت دارد. همچنین جمعیت پیش‌بینی شده برای آن ۵۰۰ هزار نفر است.

نکته جالب این شهر میزان منطقه مسکونی آن است که تنها ۱۸.۸ درصد است؛ زیرا ۵۲.۴ درصد آن به فضای سبز اختصاص یافته است. سجونگ از شش منطقه تشکیل شده که عبارتند از سازمان‌ها و ادارات دولتی، منطقه تجاری، منطقه استانداری و شهرداری، منطقه آموزش و پرورش، منطقه سلامتی و رفاه، و منطقه صنعتی.


( ۱ )

نظر شما :