دکتر امین تشریح کرد:

طراحی سازوکار معرفی کارآموز و کارجو به سازمان‌ها از سوی اداره‌کل مهارت دانشگاه تهران | جزئیات برنامه افزایش سطح اشتغال‌پذیری دانشجویان دانشگاه تهران | برگزاری اردوهای مهارتی در پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه تهران

۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۰ کد : ۳۸۳۹۷ اخبار اخبار ستادی خبر
تعداد بازدید:۲۳۷
مدیرکل اداره مهارت دانشگاه تهران با تشریح جزئیات برنامه افزایش سطح اشتغال‌پذیری دانشجویان دانشگاه تهران، از طراحی سازوکار معرفی کارآموز و کارجو به سازمان‌ها از سوی اداره‌کل مهارت دانشگاه تهران خبر داد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران دکتر فرشته امین، مدیرکل اداره مهارت دانشگاه تهران در نخستین نشست شورای سیاستگذاری مهارت ورزی دانشگاه تهران، در تشریح اهداف و برنامه این حوزه، گفت: در اداره‌کل مهارت دانشگاه تهران می‌خواهیم با تکیه بر خرد جمعی و استفاده از دانش و تجارب ارزنده اعضای شورای سیاستگذاری که همه از مدیران و صاحبنظران حوزه کسب‌و‌کار و اشتغال در کشور هستند، گام‌های مؤثری در جهت رفع مشکلات حوزه اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران برداریم.
وی افزود: حوزه مهارت‌آموزی و اشتغال یکی از موضوعات بسیار کلیدی و مهم در دانشگاه است و در چند ترم اخیر با پیگیری و تاکید ویژه رئیس دانشگاه تهران، برنامه‌ها و اقدامات مختلفی با هدف ارتقای سطح مهارت‌های دانشجویان، ایجاد امید و نشاط در آنها و برقراری ارتباط بهینه بین دانشگاه و صنعت اجرا شده است و به صورت متمرکز و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و با بهره‌گیری از تجارب افراد حرفه‌ای و متخصص در اداره کل مهارت دانشگاه تهران اجرای این برنامه‌ها پیگیری خواهد شد.
مدیرکل اداره مهارت دانشگاه تهران گفت: چشم‌انداز اداره‌کل مهارت این است که بتواند به عنوان یک واحد دانشگاهی اثرگذار و موفق در سطح دانشگاه‌های کشور، ارتباط بهینه‌ای را بین دانشگاه و صنعت در راستای افزایش سطح اشتغال‌پذیری دانشجویان، ارتقای مهارت‌ها و هدایت آنها برای ورود به بازار کار برقرار کند.
وی افزود: آنچه به عنوان مأموریت این اداره‌کل در نظر گرفته شده است، آن است که با التزام به نقشه جامع علم و فناوری کشور و تکیه بر سرمایه‌های اجتماعی فرهیخته و با حمایت سازمان‌های داخلی و بین‌المللی بتوانیم با رویکرد تقاضامحور در توان‌افزایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و حتی دانش‌آموزان که یکی از گروه‌های هدف ما در این اداره‌کل هستند و پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت و ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموختگان دانشگاه تهران به درستی عمل کنیم.
وی افزایش سطح اشتغال‌پذیری دانشجویان و گروه‌های هدف، توسعه روابط با سازمان‌های داخلی و بین‌المللی در راستای بهبود روابط صنعت و دانشگاه و ارتقای سطح شایستگی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی برای ورود به بازار کار و افزایش روحیه ارزش‌آفرینی کارآفرینی را سه راهبرد مهم این اداره‌کل برشمرد.
دانشیار دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران همچنین ضمن معرفی برنامه این اداره‌کل، از بحث آموزش مهارت‌ها به صورت ویژه برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، برگزاری انواع رویدادها در راستای ارتقای سطح اشتغال‌پذیری گروه‌های هدف، برگزاری اردوهای مهارتی در رشته‌های مختلف در پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه تهران، برنامه‌ریزی و اجرای بخش عملی درس یادگیری تجربی برای دانشجویان دوره کارشناسی، ارائه مشاوره شغلی و تخصصی به دانشجویان در راستای هدایت شغلی با مشارکت سازمان‌ها و کارشناسان حرفه‌ای، سازماندهی برنامه کاربینی، کارورزی و کاریابی برای تمام رشته‌های دانشگاهی و رصد اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به عنوان رئوس مهم برنامه‌های این اداره نام برد.
وی همچنین به سه مدل معرفی کارآموز و کارجو در اداره‌کل مهارت دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: اداره‌کل مهارت بر مبنای نیاز سازمان‌ها، در سطح اول صرفاً افراد مورد نظر را به سازمان معرفی می‌کند، سطح بعدی معرفی افراد مستعد پس از حضور آنها در کانون‌های ارزیابی است و سطح سوم معرفی افراد آموزش‌دیده و حرفه‌ای که پس از گذراندن بوت کمپ‌های تخصصی مشترک با سازمان‌ها، به واحدهایی که نیاز به نیروی متخصص دارند معرفی می‌شوند.
دکتر امین همچنین با اشاره به ساختار اداره کل مهارت، گفت: شعبه‌هایی از این اداره‌کل با عنوان دفتر مهارت در تمام دانشکده‌ها و واحدهای ستادی مرتبط دانشگاه ایجاد می‌شوند که مسئولیت این واحدها به معاون فرهنگی دانشجویی دانشکده یا یکی از اعضای هیأت علمی فعال در صنعت با معرفی ریاست دانشکده واگذار می‌شود و همه مسئولین دفاتر مهارت در سطح دانشگاه عضو شورای اجرایی اداره‌کل مهارت نیز هستند و در جلسات ماهانه این اداره در راستای مشارکت در اجرای منسجم و هدفمند برنامه‌ها در سطح دانشگاه حضور خواهند داشت.
در ادامه این نشست نیز اعضای شورای سیاست‌گذاری به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. بحث بازنگری دروس و رشته‌های تحصیلی، توجه به فناوری‌های آینده‌ساز، توسعه مهارت‌های عمومی و تخصصی، توجه به فناوری‌های نرم، بازدیدهای میدانی و نشان دادن افق به دانشجویان از جمله مواردی بودند که اعضای حاضر در جلسه بر آن تاکید داشتند.

کلید واژه ها: شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی دانشگاه تهران


( ۲ )

نظر شما :