دبیر شورای سیاستگذاری اولین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی:
هدف حکمرانی سرزمینی ایجاد عدالت نسبی در پهنه سرزمینی است | در حکمرانی سرزمینی اصالت با مقیاس ملی است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید عباس احمدی، دبیر شورای سیاستگذاری اولین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، درباره چرایی اختصاص عنوان همایش به حکمرانی سرزمینی گفت: حکمرانی در خلأ اتفاق نمیافتد و به بستر و زمینه نیاز دارد و سرزمین به عنوان مقدمه و پیشنیاز حکمرانی عمل میکند.
استاد دانشگاه تهران افزود: بر خلاف برخی تصورها درباره بی جان بودن سرزمین، لازم است بدانیم سرزمین موجودی زنده و دارای احساس و ادراک است و در برابر کنشهای انسان واکنش نشان میدهد. سرزمین علاوه بر زنده بودن، هوشمند نیز است. بنابراین واکنشهای سرزمین هوشمندانه و غیرقابل پیشبینی است. همچنین طبیعت و سرزمین، صبور و شکیباست و زود نسبت به رفتار انسان واکنش نشان نمیدهد.
دکتر احمدی با اشاره به برخی حوادث که در پی نامهربانی و تعرض به طبیعت تجربه شده است، توضیح داد: وقتی انسان به حریم طبیعت، رودخانه و جنگل و کوه و کویر تجاوز میکند و آن را به رسمیت نمیشناسد، واکنشهای سرزمین را پس از مدتها از این تجاوز مشاهده میکنیم.
وی با بیان اینکه حکمرانی سرزمینی در مقیاسهای محلی، ملی و فراملی تحقق پیدا میکند، خاطرنشان کرد: با این حال، اصالت با مقیاس ملی است و هر دو مقیاس فروملی و فراملی باید در خدمت منافع ملی قرار گیرند، همان الزامی که همواره در سیاست خارجی مورد تاکید قرار میدهیم.
شورای سیاستگذاری اولین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی، افزود: حکمرانی سرزمینی از میان ارکان سهگانه تشکیلدهنده کشور، یعنی سرزمین، ملت و حکومت؛ به سرزمین و ملت توجه بیشتری دارد و حل مشکلات و چالشها و معماهای موجود در فضای جغرافیای کشور در همه حوزههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی غیره از اهداف حکمرانی سرزمینی است و هدف تحقق عدالت جغرافیایی در شهرها و استانها نیز از اهداف مهم دیگر است.
وی با یادآوری برگزاری ۱۲ پیشنشست توسط کمیتههای ۱۰ گانه این کنفرانس که با حضور اساتید، خبرگان، مدیران اجرایی و ذینفعان حوزه حکمرانی در دانشگاهها و دستگاههای اجرایی، بیان داشت: ۱۳۰ مقاله در این کنفرانس پذیرش شده است که ۲۰ مقاله به صورت شفاهی ارائه میشود.
نظر شما :