آغاز حضور دانشگاه تهران در نقطه صفر مرزی استان خوزستان | پردیس بینالمللی علم و فناوری اروند دانشگاه تهران در جزیره مینو به بهرهبرداری رسید | دکتر مقیمی: تعامل با مرزهای خارج از دانشگاه، لازمه تحقق دانشگاه حل مساله و کارآفرین
دانشجویان عراقی از طریق شعبه اروند جذب دانشگاه تهران شده و آموزش زبان فارسی میبینند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران روز سهشنبه ۲۳ آبان ماه در نشست انعقاد تفاهمنامه دانشگاه تهران و منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند که در این منطقه برگزار شد، به فداکاریها، رشادتها و ایثارگریهای مردم آبادان و خرمشهر در زمینه دفاع از ایران اسلامی اشاره کرد و با ادای احترام به شهدای دفاع مقدس و امام شهدا، به شعار دانشگاه تهران مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی» اشاره کرد و گفت: در دوره جاری مدیریتی دانشگاه تهران سعی کردهایم این شعار را در سیاستها و ساختارهای دانشگاه لحاظ کنیم.
وی روش مدیریتی در دانشگاه تهران را برگرفته از الگوی مدیریت جهادی مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سلیمانی برشمرد و گفت: سبک مدیریتی شهید سلیمانی به عنوان یک الگوی موفق مدیریت جهادی، دارای قابلیت پیادهسازی و اجرا در محیط دانشگاهی است. توصیه به مدیران در دانشگاه تهران این است که فارغ از روابط بوروکراتیک که معمولاً دستوپاگیر است و مانع کارهای بزرگ و تحولی میشود، عمل کنند و فعالیتها به نوعی فراتر از چارچوبهای بوروکراتیک ساماندهی شود.
رئیس دانشگاه تهران از فعالیتهایی نظیر تأسیس پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در نقاط مختلف کشور که تا پایان سال ۱۴۰۲ به شش پردیس خواهد رسید، به عنوان محصول سبک مدیریتی جهادی و برآمده از مشارکت همهجانبه بخشهای مختلف دانشگاه نام برد و درباره مؤلفه دانشگاه کارآفرین در شعار دانشگاه تهران، بیان داشت: دانشگاه نسل یک و دو عمدتاً بر روی آموزش و پژوهش متمرکز است اما ما معتقد هستیم که دانشگاه تهران باید به سمت رویکردها و فعالیتهای کارآفرینانه برود. همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید نمودهاند دانشگاهها باید تمدنساز باشند؛ این تمدنسازی قاعدتاً با کارکرد آموزشی و پژوهشی صرف محقق نخواهد شد و دانشگاهها باید در کارکردهای اجتماعی جامعه مشارکت داشته باشند و کمک کنند. بنابراین فعالیت دانشگاه دارای رویکرد کارآفرین، فقط محدود به تربیت دانشجو نیست بلکه کارکردهایی فراتر از این دارد.
رئیس دانشگاه تهران با اذعان به اینکه سازوکارهای ارتباطی اعضای هیأت علمی با دستگاههای اجرایی و صنعت و جامعه به خوبی تعریف نشده است، بیان داشت: پردیسهای علم و فناوری جایگاهی است که اعضای هیأت علمی متخصص میتوانند از طریق آن، به برقراری ارتباط بین دانشگاه و جامعه بپردازند. همچنین پردیسهای علم و فناوری میتواند به عنوان یک نهاد واسط، دانشجویان را به صنعت و جامعه متصل کند.
وی تاکید کرد: توسعه جوامع در دنیا، از دانشگاهها شروع شده است. دره سیلیکون یک منطقه محرومی بود که مشکلات اجتماعی زیادی هم داشت. دانشگاه کالیفرنیا برای ایفای مسئولیت اجتماعی خود آمد و در راستای حل مشکلات این منطقه ایجاد شد و اکنون قطب اساسی فناوری دنیا شده است. شهر کمبریج هم خیلی فقیرنشین بود و جرم و جنایت نیز در آن بالا بود اما دانشگاه کمبریج آنجا را به یک قطب فناوری اروپا تبدیل کرد.
دکتر مقیمی با اشاره به گفتمان دولت سیزدهم در حوزه علم و فناوری که ناظر بر گفتمان «دانشگاه حل مسئله» است، گفت: آیتالله دکتر رئیسی درباره تعامل دانشگاه و جامعه تاکید دارند که دانشگاه باید با دستگاههای اجرایی و بخشهای مختلف جامعه پیوند برقرار کنند تا بتوانند گرهای از مشکلات جامعه باز کنند. این بیانات و انتظارات رئیسجمهوری از نهاد دانشگاه، بیانگر دانشگاه نسل سوم است که برای تحقق آن لازم است دانشگاه تعامل خود را در خارج از مرزهای دانشگاه و در سطوح محلی، ملی و بینالمللی توسعه دهد.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از دانشگاه تهران به عنوان «دانشگاه ایران»، خاطرنشان کرد: تجربه میدانی هم این را نشان میدهد ما بایستی پاسخگوی مسائل کل کشور باشیم. دانشگاه برای ایفای نقش اجتماعی خود باید فراتر از آموزش و پژوهش صرف ورود کند؛ البته برای تحقق این موضوع نیازمند این هستیم که دستگاههای اجرایی در این زمینه از نهاد علم پشتیبانی کنند.
وی افزود: در بعد توسعه فعالیتهای دانشگاه تهران در پهنه ایران و همچنین در سطح بینالمللی، علاوه بر توسعه فعالیتها در سراسر کشور، ایجاد شعبه دانشگاه در گرجستان، عراق، سوریه، هندوستان و ازبکستان در دستور کار قرار دارد.
دکتر مقیمی با اشاره به قرارگیری پردیس بینالمللی علم و فناوری اروند دانشگاه تهران در نقطه صفر مرزی به عنوان نزدیکترین مرکز علمی و آموزشی به مرز، تاکید کرد: اینکه دانشگاه تهران توانسته است در نقطه صفر مرزی فعال شود، قطعاً بر گسترش روابط علمی و فرهنگی با کشور عراق تأثیرگذار است؛ چراکه یکی از حوزههای کاری این پردیس ناظر بر پذیرش دانشجویان بینالملل و برگزاری کلاسها در این پردیس است.
رئیس دانشگاه تهران افزود: تعامل ایران با عراق روز به روز در حال افزایش است و بهترین راه برای پایدار کردن روابط دو کشور، روابط علمی و فرهنگی است. نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی عراقی در دانشگاههای مختلف ایران در حال تحصیل هستند. گام اول برای تحصیل داوطلبان کشور عراق این است که به زبان فارسی مسلط شوند. قرار است شعبه مؤسسه لغتنامه دهخدا و مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران که معتبرترین مرکز آموزش زبان فارسی است و مدرک بسندگی زبان فارسی آن مورد تأیید همه دانشگاههای کشور بوده و کیفیت آن با مراکز دیگر قابل مقایسه نیست، در پردیس بینالمللی علم و فناوری دانشگاه تهران راهاندازی شد. چشمانداز راهاندازی این شعبه مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران این است که هر دانشجوی عراقی که میخواهد دانشجوی یکی از دانشگاههای ایران شود، میتواند دوره آموزش زبان فارسی را در شعبه اروند مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران بگذراند.
وی همجواری منطقه آزاد اروند و شهر مهم و بزرگ بصره را یک مزیت قابل اعتنا برای داوطلبان عراقی تحصیل در دانشگاههای ایران دانست و اظهار داشت: ایجاد شعبه مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی در منطقه آزاد اروند، در واقع یک مزیت برای داوطلبان عراقی جهت گذراندن دوره آموزشی زبان فارسی است.
وی در پایان افزود: پردیس علم و فناوری اروند علاوه بر فعالیت بین المللی و جذب دانشجویان عراقی، دارای کارکردهای سایر پردیسهای علم و فناوری همچون مهارت ورزی دانشجویان، استقرار واحدهای فناور و دانش بنیان، دورههای آموزشهای آزاد و توسعه حرفهای خواهد بود و انتظار میرود با توجه به شکل گیری ستاد مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه تهران، با حضور اساتید و دانشجویان شاهد برداشتن گامهای اساسی برای محرومیت زدایی، اشتغال زایی و رشد و شکوفایی ظرفیتها و استعدادهای منطقه باشیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر احمد نوحهگر معاون برنامهریزی و توسعه منابع، دکتر علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری، دکتر مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی، محمدحسین حاج ابراهیمی معاون مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر یحیی بوذرینژاد رئیس پردیس البرز، دکتر جابر سلطانی مدیرکل عمرانی دانشگاه تهران، دکتر فرشته امین مدیرکل مهارت دانشگاه تهران، دکتر حمیدرضا یزدانی مدیرکل برنامهریزی و تحول سازمانی و جمع دیگری از مدیران دانشگاه تهران در نشست انعقاد تفاهمنامه دانشگاه تهران و منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند حضور داشتند و همراه با دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران از پردیس بینالمللی علم و فناوری دانشگاه تهران بازدید بعمل آوردند.
علی زارعی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد اروند نیز در این نشست، یکی از سیاستهای منطقه آزاد اروند را توسعه کمی و کیفی در حوزههای علمی و فرهنگی در این منطقه دانست و گفت: قطعاً با رویکرد بسیار مثبت دانشگاه تهران، این هدفگذاری با سهولت بیشتری انجام خواهد شد. توسعه فناوریها یکی از سیاستگذاریهای مجموعه منطقه آزاد اروند است که قطعاً با حضور دانشگاه تهران و ایجاد پردیس علم و فناوری دانشگاه، این موضوع را به راحتی میتوانیم پیگیری کنیم.
زارعی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه آغاز حضور دانشگاه تهران در منطقه آزاد اروند نویدبخش شکوفایی علمی و فرهنگی منطقه و شروع مبارکی برای توسعه علم و فناوری و فرهنگ در این منطقه باشد، بیان داشت: جانمایی پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در جزیره مینو، خبر بسیار خوبی برای ساکنان جزیره مینو است که به توسعه فرهنگی و اجتماعی این جزیره نیز کمک خواهد کرد.
مدیرعامل منطقه آزاد اروند با تاکید بر اینکه روز به روز زمینه لازم برای توسعه پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در اروند بیشتر فراهم شود، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت منطقه آزاد اروند و نزدیکی به کشور عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس، یکی از سیاستگذاریهای دانشگاه تهران در زمینه جذب دانشجوی بینالملل و دانشجویان عراقی، موفقتر از گذشته پیش خواهد رفت.
گزارش تصویری | انعقاد تفاهمنامه فیمابین دانشگاه تهران و منطقه آزاد اروند
نظر شما :