بررسی دغدغه اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم جغرافیایی | پنج راهکار دکتر رحیم صفوی برای ارتقا و گسترش رشته‌های علوم جغرافیایی

۱۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۳ کد : ۳۷۰۹۰ اخبار واحدها خبر
تعداد بازدید:۵۶۰
دکتر رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در نشست بررسی دغدغه اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم جغرافیایی، راهکارهایی برای ارتقا و گسترش رشته‌های علوم جغرافیایی مطرح کرد.
بررسی دغدغه اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم جغرافیایی | پنج راهکار دکتر رحیم صفوی برای ارتقا و گسترش رشته‌های علوم جغرافیایی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از دانشکده جغرافیا، نشست هم‌اندیشی بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های علوم جغرافیایی با حضور دکتر سیدیحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و اساتید رشته‌های مختلف علوم جغرافیایی از دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، خوارزمی، امام حسین (ع)، پیام نور و فرهنگیان برگزار شد.

دکتر سیدیحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، ضمن اشاره به ظرفیت‌ها و کاربردهای فراوان علم جغرافیا، بیان داشت: علوم جغرافیایی در هشت سال دفاع مقدس بسیار مفید و کاربردی بوده است و فرماندهان از دانش جغرافیا در دفاع و حمله به نیروهای متخاصم بهره‌های فراوانی جستند.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) در ادامه با دعوت از اساتید و صاحب‌نظران علوم جغرافیایی برای ارائه نظرات خود به تصمیم‌گیران در زمینه مسائل روز جغرافیایی کشور، مباحث تقسیمات کشوری و آمایش سرزمین، توصیه‌هایی برای ارتقا و گسترش رشته‌های علوم جغرافیایی ارائه کرد.

دکتر رحیم صفوی از بکار گیری فناوری‌های جدید در علوم جغرافیا، حضور قدرتمند اساتید و صاحب‌نظران علوم جغرافیایی در ساختار تصمیم‌سازی کشور با انجام طرح‌ها و پروژه‌های کلان کشوری، تربیت افراد متخصص در حوزه‌های مختلف گرایش‌های جغرافیایی و راهیابی آنها در دستگاه‌های اجرایی، مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و شورای روستایی، نهادهای نظامی و …، تولید علم و نظریه در حوزه‌های مختلف جغرافیایی در راستای حل معضلات کشوری و حضور دانشجویان در نهادهای دولتی و خصوصی جهت کسب مهارت و تجارب عملی به عنوان راهکارهای ارتقا و گسترش رشته‌های علوم جغرافیایی نام برد.

دکتر کرامت‌اله زیاری، رئیس دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران نیز هدف از برگزاری این نشست هم‌اندیشی را بررسی و ارائه راهکار در خصوص چالش‌ها، مسائل و مشکلات استخدام دانش‌آموختگان رشته‌های علوم جغرافیایی عنوان کرد و از دستگاه‌های اجرایی دولتی به خصوص سازمان امور استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه درخواست مساعدت نمود.

وی با بیان این نکته که در حال حاضر علوم جغرافیایی با ۲۱ کد رشته و گرایش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های کشور در حال تدریس است، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از دانش‌آموختگان جغرافیا در مسوولیت‌های مهم کشوری و لشکری مشغول به خدمت هستند که می‌توانند زمینه معرفی این علم و ظرفیت‌های متعدد آن را فراهم کنند.

در ادامه این نشست، دکتر محمدرضا حافظ نیا استاد جغرافیای دانشگاه تربیت مدرس ضمن انتقاد از محتوای کتاب‌های درسی مدارس، عنوان کرد: آموزش جغرافیا باید در مدارس مورد بازنگری قرار گرفته و متحول شود.

دکتر حافظ نیا بیان کرد: جغرافیا در مدارس بایستی به عنوان یک علم معرفی شود، نه صرفاً دانش اطلاعات مکانی.

استاد جغرافیای دانشگاه تربیت مدرس بر ضرورت تقویت خودباوری و اعتماد به نفس دانش‌آموختگان جغرافیا تاکید نمود و از اساتید تقاضا کرد ابتدا خود را جغرافیدان و بعد متخصص در گرایش‌های مختلف آن معرفی نمایند.

وی در ادامه از تمامی انجمن‌های جغرافیایی درخواست کرد تا در جهت احقاق حقوق استخدامی جغرافیدانان در ردیف‌های استخدامی دولتی حضور فعال و مطالبه‌گر داشته باشند.

دکتر حافظ نیا همچنین به دانش‌آموختگان جغرافیا توصیه کرد: با توجه به محدود بودن ظرفیت جذب بخش دولتی، با نیازسنجی تقاضاهای بخش خصوصی، کاربردهای علم جغرافیا را با رفع نیازهای مردم و جامعه پیوند بزنند و در این زمینه از فناوری‌های جدید مثل سنجش از دور و جی آی اس(RS/GIS)، قابلیت‌های گردشگری، آمایش، مخاطرات و … استفاده کنند.

دکتر کیومرث یزدان‌پناه، دکتر مجید غلامی، دکتر سید عباس احمدی، دکتر شیرین محمدخان، دکتر حسنعلی فرجی سبکبار و دکتر ابراهیم مقیمی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، دکتر سیدعباس رجایی رئیس مؤسسه جغرافیا، دکتر زهرا احمدی‌پور عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر مصطفی تالشی عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، دکتر حامد قادرمزی عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، دکتر علی صادقی عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، دکتر ابراهیم رومینا عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و جمع دیگری از صاحب‌نظران به بیان دیدگاه‌های خود درباره موضوع نشست پرداختند.

کلید واژه ها: دانشگاه تهران جغرافیا دانشکده جغرافیا اشتغال فارغ‌التحصیلان


( ۷ )

نظر شما :