گزارش نشست خبری دبیر نشان عالی دانش | دکتر پورحسین: نشان عالی دانش با حضور وزرای علوم و بهداشت و روسای دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به ۱۲ چهره دارای مرجعیت علمی اعطا میشود
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر رضا پورحسین دبیر نشان عالی دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز سهشنبه ۲ خرداد ماه در نشست خبری آیین اعطای نخستین نشان عالی دانش که در سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: نخستین دوره اعطای نشان عالی دانش که از سوی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی به برجستگان علم و فناوری اعطا میشود، روز دوشنبه ۸ خرداد ماه در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با حضور شخصیتهای علمی، وزرای علوم و بهداشت، روسای دانشگاهها، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسای فرهنگستانهای چهارگانه، اعضای دو کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، اساتید ممتاز دانشگاهها، چهرههای ماندگار و برخی اساتید دیگر دانشگاهها و نهادهای علمی برگزار خواهد شد.
دکتر پورحسین از تکریم علم و عالم در زمان حیاتشان، ارتقای روحیه علمگرایی در محافل علمی، انگیزهسازی برای دانشجویان و اساتید جوان دانشگاهها و کمک به اعتلای گفتمان علمی کشور به عنوان اهداف ایجاد نشان عالی دانش با حضور هیات موسس و شورای سیاستگذاری این نشان نام برد و افزود: قرار است نشان عالی دانش هر ساله به ۱۲ نفر در شش شاخه علمی علوم اجتماعی و رفتاری، علوم انسانی و هنر، علوم کشاورزی و دامپزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم پزشکی و سلامت اعطا شود بنابراین این نشان هر ساله در هر شاخه علمی به دو نفر اعطا خواهد شد.
وی درباره نحوه تهیه فهرست اولیه برای انتخاب برگزیدگان واجد دریافت نشان عالی دانش نیز اظهار داشت: از دانشگاهها، مراکز پژوهشی، فرهنگستانها و انجمنهای علمی درخواست شد تا اسامی مدنظر خود را اعلام کنند. پیشنهادها در کارگروههای تخصصی شش گانه متناظر با شش شاخه مطرح و در شورای علمی نشان عالی دانش نیز مجدد این اسامی غربال شد و در شورای سیاستگذاری به ۱۲ شخصیت دارای مرجعیت علمی رسیدیم که اسامی آنها در روز مراسم اعلام خواهد شد.
دبیر نشان عالی دانش در تشریح شاخصهای در نظر گرفته شده برای اعطای نشان عالی دانش، به حرکت در مرزهای دانش، کمک به گفتمان علمی کشور در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، کمک به تحقق چشمانداز ۱۴۰۴، کمک به تحقق سند تحول و نقشه جامع علمی کشور، کوشش در جهت معرفی کشور در سطح بینالمللی، توان شبکهسازی در علم و ایجاد انگیزه همافزایی در دانشمندان دیگر، جامعنگری و توجه به نیازهای اساسی جامعه، اهتمام به شاگردپروری و توجه به جنبههای فرهنگی و تربیتی دانشجویان، ایجاد بستر کارآفرینی، نوآوری علمی و فناوری، همکاری و مشارکت موثر با دانشمندان و محققان در داخل و خارج کشور، دارا بودن شخصیت وارسته رشدیافته متین و مورد وثوق اساتید و دانشجویان اشاره کرد.
وی افزود: بر اساس این ۱۱ شاخص، ضوابطی برای انتخاب شخصیتهای شایته دریافت نشان عالی دانش تعیین شد؛ اعم از اینکه عضو هیات علمی یکی از دانشگاههای کشور باشد، دارای اثر یا آثار نوآورانه و برجسته علمی، پژوهشی و فناوری در سطح ملی و بینالمللی در مرزهای دانش و بلکه ایجاد موج نو، دارا بودن جایزه بزرگ بینالمللی در زمینههای علمی فناوری و پژوهشی در رشته مورد نظر خودشان، داشتن شهرت جهانی و منطقهای در زمینه علمی و فناوری و پژوهشی در رشته و تخصص نامزد، دارا بودن اثر یا آثار علمی فناوری و پژوهشی در جهت تحقق کمک به تحقق تمدن نوین اسلامی، دارا بودن اثر یا آثار علمی فناوری و پژوهشی مرتبط با رشته نامزد در جهت پیشرفت ایرانی اسلامی کشور، تاسیس و هدایت شرکتهای دانشبنیان در گستره ملی و بینالمللی، کارآفرینی در سطح ملی، شاگردپروری و هدایتگری علمی فناوری و پژوهشی دانشجویان به گونهای که ادامه این روند منجر به این شود که دانشجو یا دانشجویانی از سوی این استاد و اساتید به هیئت علمی درآیند و همچنین دارای شخصیت متین، رشد یافته، مومن و وفادار به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تراز علمی به گونهای که به این شخصیت، شهرت یافته باشد.
نظر شما :