وزیر علوم در آئین افتتاح نمایشگاه کار در دانشگاه تهران:
دانشگاه تهران پرچمدار تبدیل پروژه ملی اشتغال به یک نهضت ملی شده است | مبنای تصمیمگیری مجریان در هر زمینهای بر اساس فکر و دانش دانشگاهیان باشد | آئیننامه پژوهانه به زودی به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیش از ظهر امروز دوشنبه اول خرداد ماه در آئین افتتاح نمایشگاه کار دانشگاه تهران در تالار علامه امینی، گفت: به یمن پیروزی انقلاب اسلامی، نهال علم و فناوری و نوآوری در کشورمان کاشته شد و امروز میوههای آن را در حال چیدن هستیم. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ مقطع دکتری در داخل کشورمان دایر نبود. در سال ۱۳۶۵ دوره دکترا تأسیس شد و امروزه تقریباً هم تکههای جورچین علم و فناوری در کشور ما وجود دارد.
وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تازگی سند ملی نظام نوآوری را تدوین کرده است که در حال واکاوی و حک و اصلاح است تا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد و راهکارهای اجرایی مناسب برای تبدیل علوم به فنون داشته باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: باید تلاش کنیم نهضت اشتغال را به پروژه ملی کشورمان تبدیل نموده و تمامی امکانات کشور را برای تحقق این هدف بسیج کنیم چراکه اگر جوانان ما شغل مناسب و مرتبط داشته باشند، به موقع تشکیل خانواده میدهند، امید و نشاط در جامعه ارتقا پیدا میکند و از طرفی مهاجرت بخشی از نخبگان را نخواهیم داشت.
دکتر زلفیگل، یکی از وظایف مهم جامعه دانشگاهی را تبدیل پروژه ملی اشتغال به یک نهضت ملی دانست و گفت: دانشگاه تهران با مدیریت شایسته دکتر مقیمی پرچمدار و علمدار این اقدام مبارک شده است. انشا الله صدا و سیما هم در زمینه فرهنگسازی برای توسعه فرهنگ کارآفرینی کمک کند. طبیعی است که باید اینگونه تغییر فرهنگها از دانشگاه شروع شود. دانش است که قدرت آفرینش میدهد و دانشگاه است که منشأ آفرینش است.
وی فرهنگآفرینی، نیازآفرینی، کارآفرینی، نوآفرینی و ایجاد مزیتهای جدید را وظیفه دانشگاه دانست و یادآور شد: یکی از نکاتی که بایستی دانشگاه بر آن توجه کند، استفاده حداکثری از مزیتهای نسبی کشور اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، معادن، اقلیم چهارفصل و … است. خامفروشی نکردن و استفاده درست از این منابع حتماً نیاز به دانش و استفاده از ظرفیت دانشگاه دارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: دانشگاه باید مزیتآفرینی کند و به خلق مزیتهای جدید بپردازد. از طریق علم و دانش میشود مزیتهای جدیدی را برای کشور خلق کرد. از طریق علم و دانش میشود نیازآفرینی کرد. پیشبینی کنیم که نسلهای ما برای آینده چه نیازهایی دارند و برای نیازهای نسلهای آیندهمان بسترسازی نرمافزاری، سختافزاری و مغزافزاری کنیم.
دکتر زلفیگل با یادآوری اینکه برنامه توسعه هفتم به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، تاکید کرد: جامعه فهیم دانشگاهی بایستی از طریق دانش خود کمک کند تا این برنامه هر چه کاملتر به تصویب برسد؛ اینگونه که فکر از حکیمان و اجرا با حاکمان. دانشگاه باید نقاط قوت و ضعف شش برنامه توسعه قبلی را عیان کند، ارزیابی نماید و پیشنهاد ارائه کند. دانشگاهها هستند که بایستی فکر تصویب و تدوین قانون را ایجاد کنند و مجریان بایستی مبنای تصمیمگیریشان در هر زمینهای بر اساس فکر و دانش دانشگاهیان باشد. جامعه دانشگاهی در این فرصت که محدود است برای کمک به قانونگذاران ورود کنند تا برنامه هفتم توسعه بخصوص در حوزه علم و فناوری به درستی تصویب شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه آینده مربوط به نسل جوان ما است، گفت: ما در دانشگاه صرفاً وظیفه نداریم که دانش نظری دانشجویان را افزایش دهیم. دانشگاه نقش فرهنگآفرینی، تربیتی و پرورشی نیز دارد. بنابراین بحث استاد راهنما در مقطع کارشناسی از سوی دانشگاهها جدی گرفته شود. به دلیل استفاده از فناوری اطلاعات و اتوماسیون، عملاً نقش استاد راهنما به حاشیه رفته است.
وی افزود: مسئولان مربوطه در دانشگاهها حتماً برای هر ورودی در هر رشتهای یک استاد راهنما در نظر بگیرند تا آنها وقت کافی را برای ارائه مشورت و راهنمایی به دانشجویان و ارتباط مستقیم با آنها قرار دهند. هر استاد راهنما، دانشجویان ورودی هر رشته را مانند فرزندان خانواده خود نگاه کند و در هر ترم چند جلسه بگذارد و با آنها ارتباط و تعامل داشته باشد.
دکتر زلفیگل با اعلام اینکه آئیننامه پژوهانه به زودی به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد، گفت: در این آئیننامه این اجازه صادر شده است که هر عضو هیأت علمی تا ۲۵ درصد از پژوهانه خود را برای امور فرهنگی دانشجویان هزینه کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: سخت اعتقاد داریم که بزرگترین سرمایه هر جامعهای، فرهنگ سالم است که فکر سالم و احساس سالم و عمل سالم را شکل میدهد. امیدواریم نوع نگاه جامعه فرهیخته دانشگاهی به دانشجویان فقط صرفاً آموزش دانش نظری نباشد بلکه بحث مهارتی و تربیتی و مشاورهای و پر کردن جغرافیای اوقات فراغت دانشجویانمان نکاتی است که باید دانشجوی پرچمدار علم در کشور داشته باشد.
نظر شما :