شرح حال خودنوشت دکتر عباس شیبانی (۱۴۰۱ - ۱۳۱۰) + تصویر

۰۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۴ کد : ۳۲۲۰۲ اخبار خبر
تعداد بازدید:۷۰۰
دکتر عباس شیبانی در مقطعی از حیات، دست به قلم برده و شرح حالی از زندگی خود را قلمی کرده است. از آنجا که سه دوره عضویت ایشان در شورای اسلامی شهر تهران در آن قید نشده است، به نظر می‌رسد این شرح حال خودنوشت، مربوط به بیش از دو دهه قبل است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر عباس شیبانی نگارش این زندگینامه را اینگونه آغاز کرده است: «دکتر عباس شیبانی متولد ۱۳۱۰ در تهران خیابان امیریه (ولی عصر فعلی) کوچه شیبانی ساکن بود. تحصیل ابتدایی در دبستان خرد و متوسطه در دبیرستان شرف و سال ششم همه دبیرستان‌ها را در دارالفنون جمع کردند.»
ادامه این زندگینامه مربوط به دوران تحصیلات دانشگاهی و مبارزه با رژیم ستم‌شاهی است که این چنین روایت شده است: «پزشکی را در دانشکده پزشکی تهران گذرانید بدلیل اینکه در حین سال‌های دانشکده در زمان طاغوت به زندان‌های متناوب افتاد پزشکی شش سال را در هفده سال تمام کرد. نه بار دستگیر شد و سیزده سال متناوب زندانی کشید. اولین بار سال ۳۵ بود که علیه انگلیس و فرانسه و اسرائیل دانشگاه را تعطیل کرد که او را اخراج کردند و مجبور شد هفت ماه در دانشکده پزشکی مشهد ادامه تحصیل بدهد تا دوباره به تهران برگردد.
بعداً سال ۳۹ به زندان رفت در سال ۴۰ در تأسیس نهضت آزادی با سایر دوستان همکاری کرد و عضو شورای مرکزی و هیأت اجرایی آن بود در سال ۴۱ شش سال محکومیت بدلیل اقدام علیه امنیت کشور را در زندان گذراند در سال ۴۸ که از زندان آزاد شد پایان‌نامه دکتری را گذراند و شش ماه هم تخصص خواند که ساواک دستور اخراج او را داد. سال ۵۱ نیز به زندان افتاد و سه سال محکوم شد که پنج سال او را نگه داشتند.»
دکتر شیبانی از حضور خود در گروه استقبال امام خمینی (ره) و برخی افراد حاضر در این گروه گفته و درباره فعالیت‌های اجرایی خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی نوشته است: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در شورای انقلاب اسلامی شرکت داشت. عضو شورای مرکزی و هیأت اجرایی حزب جمهوری اسلامی و در دولت شورای انقلاب وزیر کشاورزی بود و فعال کردن کشت و صنعت مغان و جیرفت از کارهای او در آن زمان است. چون حضرت (امام) گفته بودند گندم بکارید سه هزار تراکتور از رومانی خریداری کرد ولی بدلیل محاصره اقتصادی نتوانست برای تکمیل پروژه کمباین‌های لازم خریداری شده را وارد کند. قسمت‌هایی از استان گیلان توسط نماینده ایشان آقای قانع‌فر که از اعضای جهاد سازندگی بود زیر کشت رفت و پرورش ماهی در آنجا فعال شد.»
نوزدهمین رئیس دانشگاه تهران در ادامه این زندگینامه خودنوشت، به پنج دوره نمایندگی مجلس و عضویت در کمیسیون بهداری اشاره می‌کند و در ادامه درباره دوران ریاستش در دانشگاه تهران می‌نویسد: «رئیس دانشگاه تهران و علوم پزشکی در اول انقلاب شد که در فعال کردن مجدد دانشگاه و جذب استادان باسواد و باسابقه نقش مؤثری داشت. شهرک دانشگاه تهران در جاده مخصوص کرج در زمان او فعال شد و اکنون بیش از ۲۵۰۰ دو هزار و پانصد خانوار در آنجا ساکن هستند و از تمام امکانات شهری استفاده می‌کنند. با وجودی که خودش هم عضو تعاونی و رئیس هیأت مدیره بود واحد مسکونی در آنجا نگرفت و فعلاً هم اجاره‌نشین است.»
مسئولیت دکتر شیبانی در بازسازی ناصرخسرو پس از بمب‌گذاری ناصر خسرو، از فرازهایی است که در شرح حال خود می‌نویسد و درباره فعالیت‌هایش در این زمینه چنین روایت می‌کند: «دولت یکصد میلیون تومان پرداخت کرد که پنجاه میلیون آن را ایشان به کمیته امداد برای تأمین وسایل ضروری آسیب‌دیدگان داد و با آرامی و بتدریج با جلب رضایت ساکنین تخریب و بازسازی را شروع کرد که سعدی جدید با ساختمان‌های شش طبقه و با پارکینگ دو طبقه زیر خیابان از کارهای او است.»
کمک به بهداشت و درمان مردم ایران یکی از نقاط درخشان استاد شیبانی است. ایشان در شرح حال خودنوشت، بیان داشته است: «در هیأت امناء صرفه‌جویی ارزی با کمک سایر اعضای هیأت امناء در تجهیز بیمارستان فوق تخصصی برای درمان بیماران کلیه و چشم و قلب فعالیت کرد که اکنون خیلی از استان‌ها این بیماران را به خوبی عمل می‌کنند و احتیاج به اعزام بیمار به خارج در این موارد نیست. فعال کردن مرکز پیوند مغز استخوان در شیراز (نمازی) و در تهران در بیمارستان دکتر شریعتی از کارهای ایشان است که این مراکز از بهترین‌های پیوند مغز استخوان در نیا هستند.»
پایان این شرح حال نویسی، اینطور خاتمه پیدا می‌کند: «بعد از نمایندگی مجلس در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) که به همت حضرت آقای قرائتی و عده‌ای از افراد ارزنده کشور برای آشنا کردن نسل جوان به زندگی امام زمان (ع) تشکیل شده است فعالیت دارد.»
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر عباس شیبانی نوزدهمین رئیس دانشگاه تهران (خرداد سال ۱۳۶۱ تا آبان ۱۳۶۲)، اول دی ماه ۱۴۰۱ رخ در نقاب خاک کشید. این استاد فقید با سابقه عضویت در شورای انقلاب اسلامی ایران، نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی، وزارت کشاورزی در هیأت دولت موقت شورای انقلاب، پنج دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و سه دوره عضویت در شورای اسلامی شهر تهران، همواره در نظام جمهوری اسلامی ایران منشأ خدمات بود.
مقام معظم رهبری در پیامی که در پی درگذشت دکتر عباس شیبانی صادر کردند، از دکتر عباس شیبانی با عنوان «مرد ایمان و عمل» یاد نمودند.
آئین بزرگداشت نوزدهمین رئیس دانشگاه تهران، روز شنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱ بعد از اقامه نماز ظهر و عصر با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

کلید واژه ها: دکتر شیبانی دانشگاه تهران


( ۵ )

نظر شما :