توسعه کمی و کیفی انجمنهای علمی دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۵
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه در این نشست ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر گفت: «انقلاب اسلامی افقهای جدیدی را نه فقط برای ملت ایران، بلکه برای بشریت معاصر ترسیم کرد. یکی از این افقها، خودباوری، استقلال و تلاش برای رسیدن به قلل مرتفع علمی و فرهنگی در جهان است. بعد از انقلاب توسعه آموزش عالی کشور در حوزه کمیت و کیفیت موفقیت بسیاری داشت و بسیاری از دانشگاههای کشور با رویکرد استقلال به جای مونتاژ، به علم و فناوری توجه کردند و همه اینها مرهون انقلاب است که با رهبری امام راحل، خودباوری در ذهن و روح همه ما جاری شد».
معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه انجمنهای علمی از بخشهای مهم معاونت فرهنگی است، درباره رویکرد معاونت فرهنگی نسبت به انجمنهای علمی در سال آینده گفت: «دانشگاه تهران حدود ۱۸۰ انجمن علمی و ۷۵۰ کدرشته دارد و ظرفیتهای موجود در دانشگاه میتواند انجمنهای علمی را افزایش دهد تا تناسب معناداری بین تعداد رشتههای دانشگاه تهران و تعداد انجمنهای علمی برقرار شود؛ بنابراین یکی از رویکردهای جدی ما در سال ۹۵ توسعه کمی و کیفی انجمنهای علمی خواهد بود».
وی در ادامه افزود: «اگر بودجه فرهنگی را افزایش دهیم، خیلی از مسایل و مشکلات قابل حل است. بنابراین، به رغم همه تنگناها و مشکلات مالی که در کشور وجود دارد، سرمایهگذاری در حوزه فرهنگی و به ویژه سرمایهگذاری در حوزه انجمنهای علمی دانشجویی، میتواند برای آینده کشور مفید باشد».
وی با انتقاد از نبود رابطه بین ستاد و صف گفت: «رابطه بین ستاد و صف به واسطه نبود حوزه معاونت فرهنگی در دانشکدهها و پردیسها که پیگیر سیاستهای کلان دانشگاه تهران باشند، به نوعی قطع است. در واقع باید حوزهای در دانشکدهها و پردیسها به صورت متمرکز بر فعالیتهای فرهنگی نظارت کند».
دکتر سرسنگی با اشاره به درخواست انجمنهای علمی مبنی بر اختصاص بودجه فرهنگی برای این انجمنها گفت: «انجمنهای علمی در بیشتر دانشکدهها، ابتداییترین فضا و امکاناتی که برای یک فعالیت علمی لازم است را ندارند. تأخیر فرهنگی در هر کشوری موجبات تقلید فرهنگی را به بار میآورد و تقلید فرهنگی به انجماد فرهنگی میرسد».
پس از سخنان معاون فرهنگی دانشگاه تهران، دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران، در این مراسم در سخنانی گفت: «دانشگاه تهران در سال حدوداً ۳ هزار مقاله در ISI یا مجلات سطح بالای علمی چاپ میکند که ۸۰ درصد این مقالات با مشارکت تحصیلات تکمیلی و دانشجویان ارشد و دکتری است. دانشجویان نقش اصلی و اساسی را در چرخه علمی دانشگاه دارند و دانشگاه تهران را در رتبه عالی قرار میدهند».
رحیمیان همچنین «رتبهبندیکردن انجمنها»، «دانشگاه کارآفرین»، «اخلاق» و «مسئولیتپذیری اجتماعی» را از اهداف برنامه دانشگاه در پنجساله سوم برشمرد.
در بخش دیگر این برنامه، دکتر محمدجعفر صدیق دامغانیزاده، سرپرست پارک علم و فناوری و معاون برنامهریزی و فناوریاطلاعات دانشگاه تهران، حضور انجمنهای علمی در دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «دانشجو باید در دانشگاه زندگیکردن، مدیریتکردن و کار کردن را تمرین کند و ما به عنوان مسئولین دانشگاه باید برای او فضای مناسب ایجاد کنیم». وی همچنین بر ایجاد کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی برای دانشجویان تأکید کرد.
معاون برنامهریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران تصریح کرد: «هدف ما این است که دانشجویان کار تیمی را تمرین کنند و شما نیز باید جسارت ساختن پیدا کنید و مسئولیت بر عهده بگیرید. کسب مهارت پولدرآوردن، بخشی از مهارت کارآفرینی است و در پارک علم و فناوری یک سری امتیاز کارآفرینی جوانه را تعریف کردهایم. یکی از آنها امتیاز «رویش یک» است که برای مقطع فوق لیسانس و بالاتر است. دیگری امتیاز تورهای علمی است و از دانشجویان دعوت میکنیم در فرآیند طراحی و یا فرآیند اجرا شرکت کنند».
در ابتدای این مراسم، بیانیه انجمنهای علمی قرائت شد. در این بیانیه، بر تلاش انجمنهای علمی در راستای رشد و پیشرفت علمی و فرهنگی کشور، مکفی نبودن هزینههای تخصیصیافته به انجمنهای علمی، همکاریهای بیشتر پارک علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه، عدم رضایت از مصوبه معاونت پژوهشی وزارت علوم مبنی بر ایجاد هستههای پژوهشی علمی دانشجویی در دانشگاهها، ابقای معاونت فرهنگی در دانشکدهها و جداً شدن این معاونت از معاونت دانشجویی فرهنگی تاکید شده است.
نظر شما :