توسط محققان دانشگاه تهران؛
سامانه اندازهگیری غلظت رسوب و بار عبوری در کشتیهای لایروب ساخته شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر حسین موسیزاده، دانشیار رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران درباره ضرورت تجهیز کشتیهای لایروب به سامانه غلظتسنجی، گفت: در لایروبها برای اینکه بتوانیم میزان و غلظت رسوبی که از حوضچه بنادر مکش میشود را اندازهگیری کنیم، نیازمند طراحی و نصب سامانه غلظتسنج در خطوط لوله لایروب هستیم تا دادههای غلظت رسوب (لای) به صورت بیسیم به اتاق کاپتان کشتی ارسال شود و در آنجا به صورت گرافیکی به نمایش درآید و دادهها ثبت شوند.
وی استفاده از سامانههای غلظتسنجی در کشتیهای لایروب را به منظور افزایش بازده مصرف سوخت، بهینهسازی زمان لایروبی، بهینه شدن استفاده از نیروی انسانی و جلوگیری از استهلاک کشتی لایروب، ضروری دانست.
دکتر موسیزاده درباره ویژگیهای سامانه طراحی شده توسط محققان دانشگاه تهران، توضیح داد: طراحی، بکارگیری و تست این سامانه در آزمایشگاه مکاترونیک گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران انجام شده است. تست سامانه نشان داد که بکارگیری سامانه اندازهگیری غلظت رسوب و بار عبوری در کشتیهای لایروب، تا ۵۰ درصد میتواند موجب افزایش بازدهی عملیات لایروبی شود.
وی افزود: البته تست عملیاتی و میدانی روی کشتی لایروب نیز به مدت یک ماه در بندر امیرآباد بهشهر توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه تهران به انجام رسیده و این تست میدانی نشان داد که دستگاه از کارایی کامل برخوردار است و نتایج آزمایشگاهی تأیید شد.
بر اساس اعلام مجری طرح، سامانه غیرهستهای تعیین غلظت رسوب و بار عبوری در مقیاس لایروبی در کشتیهای لایروب بر اساس قراردادی میان دانشگاه تهران و سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۳۹۷ و با هدف اندازهگیری غلظت رسوب و بار عبوری در فرایند لایروبی طراحی و ساخته شده است. همچنین دو رساله دکتری، دو پایاننامه کارشناسی ارشد و پروژه کارشناسی توسط تیمی از دانشجویان رشته مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران به راهنمایی دکتر حسین موسیزاده در این زمینه انجام شده است.
دکتر موسیزاده درباره تجاریسازی این دستاورد نیز گفت: انتظار این است که مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی از ساخت این سامانه به تعداد لایروبهایی که در ایران فعال است، حمایت کنند.
نظر شما :