سلسله نشست‌های دانش‌آموختگان دانشگاه تهران -۱۳

اساتید به دانشجویان فشار وارد نکنند اما از آنها کار تیمی بخواهند/ مدیران سازمان‌ها، حس خلاقیت را از نیروهای خود سلب نکنند/ برای بهترین نتیجه باید سرعت، کیفیت و جریان تولید بهینه شده باشد

۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰ کد : ۲۴۲۶۱ اخبار اخبار ستادی خبر اخبار دانش‌ آموختگان
تعداد بازدید:۶۵۷
سیزدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «یادگیری زیستن با سیستم پیچیده: حلقۀ گمشده در صنعت» توسط دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران برگزار شد.
اساتید به دانشجویان فشار وارد نکنند اما از آنها کار تیمی بخواهند/ مدیران سازمان‌ها، حس خلاقیت را از نیروهای خود سلب نکنند/ برای بهترین نتیجه باید سرعت، کیفیت و جریان تولید بهینه شده باشد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، سیزدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «یادگیری زیستن با سیستم پیچیده: حلقۀ گمشده در صنعت» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (دبیر پنل)، دکتر عباس برآبادی، استاد دپارتمان فناوری و ایمنی دانشگاه ترومسو، دانشگاه قطب شمال نروژ و استاد وابسته در مرکز دانشگاه سوالبارد نروژ و دانش‌آموخته دانشگاه تهران و دکتر علی نوری قراحسنلو، دانشیار گروه مهندسی معدن دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین و دانش‌آموخته دانشگاه تهران به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این سلسله نشست، دکتر فاطمه نصرتی‌، رئیس‌دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان، به تشریح سوابق تحصیلی اساتید حاضر در این وبینار پرداخت و گفت: دانشگاه تهران به عنوان جامع‌ترین دانشگاه و نماد آموزش عالی کشور، بیش از ۲۶۰ هزار دانش آموخته داخلی و بیش از ۲ هزار دانش آموخته بین المللی را پرورش داده است. دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه تهران در دوره جدید فعالیت خود، تلاش دارد با عملی سازی برخی اقدامات، بستر و زمینه بهتری برای قشر فرهیخته فراهم کند. و از طریق برگزاری سلسله نشست‌هایی، از این ظرفیت همسو با مسئولیت اجتماعی دانشگاه و برای کمک به حل مسائل روز جامعه استفاده کند.
 

*دکتر عباس برآبادی: دیابت سازمان‌ها جز با خلاقیت درمان نمی‌شود

در ابتدای این وبینار، دکتر عباس برآبادی، استاد دپارتمان فناوری و ایمنی دانشگاه ترومسو، دانشگاه قطب شمال نروژ و استاد وابسته در مرکز دانشگاه سوالبارد نروژ و دانش‌آموخته دانشگاه تهران، با اشاره به چهار وظیفه مشخص یک مدیر موفق، گفت: یک مدیر موفق باید نیروی کار خود را مهم بشمارد و تفاوتی بین رئیس و آبدارچی قائل نشود، اجازه سعی و خطا به نیروی کار داده شود تا به خلاقیت منجر شود، یک مدیر باید نیروهای کار خود را مربیگری کند و موفقیت هر نیرو به اسم خودش باشد و نیروی کار باید با فرهنگ سازمان آشنا شود.

او با یادآوری اینکه در سیستم‌های پیچیده موجود با سه عنصر سخت‌افزار، نرم‌افزار و انسان روبرو هستیم، افزود: در دنیایی زندگی می‌کنیم که سرعت تغییرات در آن بسیار زیاد است و در آن عدم قطعیت زیادی موجود است. مشکل اساسی سازمان‌ها هم این است که نیروهای کار سازمان، شرایط پیش‌بینی وضعیت را ندارند.

استاد دپارتمان فناوری و ایمنی دانشگاه ترومسو در ادامه و در تشریح بایدها و نبایدهای مدیریتی، عنوان کرد: مدیران سازمانی نباید با دخالت در جزئیات منجر به سوزاندن حس خلاقیت نیروهایشان شوند. استفاده از قدرت و زور سازمانی و ایجاد ترس در سازمان باعث می‌شود تا خلاقیت از سازمان خارج شود. در عین حال، استفاده از خلق و خوی سازمانی سبب می‌شود که محبوبیت افراد بیشتر شود.

دکتر برآبادی تاکید کرد: تصمیم‌گیری‌هایی که با لحاظ فرهنگ سازمانی انجام می‌شوند، موفق‌تر هستند. باید به نیروهای کار، مربیگری آموزش داده شود و برای به نتیجه رسیدن، توسعه انسان‌ها و نوع محصول و تولید آن در نظر گرفته شود‌.

دانش‌آموخته دانشگاه تهران با طرح انتقادی مبنی بر اینکه در دانشگاه‌ها به دانشجویان مدیریت صحیح آموزش داده نشده است، خاطرنشان کرد: برای مدیریت در دنیای امروز باید کار تیمی انجام دهیم. نیاز است که اساتید، کار تیمی از دانشجویان بخواهند‌. باید خلاقیت آموزش داده شود و به دانشجویان فشار وارد نکنند. بنابراین ضروری است که دانشجویان، آگاهی درونی و خلاقیت خود را افزایش دهند.
 

*دکتر علی نوری قراحسنلو: بهینه‌سازی سیستم‌ها مستلزم افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات است

در ادامه دکتر علی نوری قراحسنلو، دانشیار گروه مهندسی معدن دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین و دانش‌آموخته دانشگاه تهران با اشاره به مفاهیم ارزش در تولید، گفت: ارزش از دید مشتری تعریف می‌شود و نه آن چیزی که ما تعریف می‌کنیم.

دانش‌آموخته دانشگاه تهران ادامه داد: اگر جریان ارزش در نظر گرفته شود، به عنوان زنجیره‌ای تعریف‌شده که از یک سمت درخواست را از مشتری دریافت کرده پس از انجام یکسری پروسه بروی مواد اولیه (و یا کار دریافتی) از سوی دیگر محصول مورد نظر را تحویل مشتری می‌دهد.

دکتر نوری قراحسنلو بیان داشت: پروسه‌هایی که در این زنجیره انجام می‌شود، دارای کانال‌های ارتباطی متفاوت است که بخش به بخش بر روی کار انجام می‌شود و یک ارزش تحویل مشتری می‌شود. برای اینکه بتوانیم بهترین نتیجه را داشته باشیم، باید سرعت، کیفیت و جریان تولید بهینه‌شده باشد که تحقق آن نیازمند ابزارهای خاص خود است.

دانشیار گروه مهندسی معدن دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین در بخش دیگر سخنانش به مزایای استفاده از VSM در سیستم‌های مدیریتی و صنعتی اشاره کرد و گفت: VSM به عنوان نگاشت جریان ارزش ترجمه شده و از جمله ابزارهای شناسایی اتلافات در جریان ارزش می‌باشد. VSM نقشه‌ای ساده از جریان ارزش است که با مجموعه‌ای از ایکون‌های از پیش تعریف شده و استاندارد در یک صفحه کاغذ (معمولاً A3) با مداد توسط یک گروه ترسیم می‌شود. این نقشه حاوی سه دسته اطلاعات اصلی شامل نحوه جریان اطلاعات و ارتباطات، جریان تولید محصول (اطلاعات هر مرحله از تولید) و خط زمان (حاوی زمان انجام هر مرحله و زمان‌های بین هر مرحله) است.

وی افزود: VSM به ما یک دید سیستمی می‌دهد که می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. VSM بر خلاف جریان پیچیده‌ای از سیستم‌ها، با استفاده از نمادهای خیلی ساده، یک نقشه‌ای برای مدیریت ارائه می‌دهد که به راحتی همه بتوانند برای آن نظر دهند و برای همه قابل درک شود.

دکتر نوری قراحسنلو افزود: در این سیستم اعداد و ارقام هم وارد می‌شود و بر این اساس که قابل ادراک برای همه است، صحبت می‌شود. یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های VSM، این است که به راحتی می‌توان در یک بستر ساده آن را پیاده‌سازی کرد و نیازی به نرم‌افزار پیچیده ندارد.

او خاطرنشان کرد: VSM یک هم‌افزایی سیستمی ایجاد می‌کند که همه در آن دخیل هستند و تولید آن متعلق به همه است. VSM در دو دسته تقسیم می‌شود؛ یک دسته برای فرایند تولیدی و یک دسته برای فرایندهای خدماتی هستند.

کد تحریریه : ۱۱۶/۱۰۱/۱۱۴

کلیدواژه‌ها: دانش‌آموختگان دانشگاه تهران


( ۱ )

نظر شما :