سرپرست دانشگاه تهران: نسل جدید دانشگاه‌ها در قبال اشتغال فارغ‌التحصیلان مسئول است

۱۲ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۸ کد : ۲۳۱۷۸ اخبار اخبار ستادی خبر
تعداد بازدید:۶۹۹۳۲
روابط عمومی دانشگاه تهران: دکتر سید محمد مقیمی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در ایران در حال انتقال نسلی هستند، تاکید کرد: همه رشته‌های دانشگاهی باید به سمت محصول‌مدار شدن و ثروت‌آفرینی بروند.

دکتر سید محمد مقیمی در گفتگوی زنده تلویزیونی که از شبکه آموزش سیما پخش شد به ویژگی‌ها و انتظارات از دانشگاه کارآفرین پرداخت و تصریح کرد: فرایند اختراع، نوآوری و ایجاد و راه‌اندازی کسب‌وکار توسط فارغ‌التحصیلان باید به صورت توأمان دیده شود.
وی حرکت به سمت علوم میان‌رشته‌ای و چندرشته‌ای را مهم دانست و افزود: وقتی صحبت از کارآفرینی می‌شود، بیشتر تاکید بر علوم کاربردی داریم، در حالی که دانشگاه کارآفرین به همه علوم نیاز دارد و اگر تولید علم پایه نداشته باشیم، اختراعات جدید هم ایجاد نمی‌شود.

سرپرست دانشگاه تهران تاکید کرد: همه رشته‌های دانشگاهی باید به سمت محصول‌مدار شدن و ثروت‌آفرینی بروند

دکتر مقیمی در تبیین فضای فکری حاکم بر دانشگاه کارآفرین خاطرنشان کرد: دانشگاه کارآفرین، دانشگاه پاسخگو به نیاز جامعه است و از آنجاییکه نیازهای جامعه و چالش‌های تمدن امروزی چندلایه و چندرشته‌ای هستند برای حل مسائل جامعه نیازمند فراهم کردن ابزار علمی جامع و همه‌جانبه و سیستمی هستیم.
دکتر مقیمی در تشریح ابعاد و مؤلفه‌های نسل‌های دانشگاهی به سه نسل دانشگاه آموزش‌محور، پژوهش‌محور و کارآفرین اشاره و تصریح کرد: نسل‌های دانشگاهی منسوخ نشده‌اند و هر نسل جدید دانشگاهی که می‌آید، نسل قبلی را هم در خود دارد.
وی افزود: در نسل دوم اعتقاد این است که بازار موجود بهترین بازار است و باید مهارت فارغ‌التحصیلان متناسب با این بازار باشد، اما در نسل سوم معتقدیم باید بازار را تغییر دهیم و کسب‌وکارها و مشاغل جدید شکل بگیرند.
سرپرست دانشگاه تهران افزود: پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و انکوباتورهای دانشگاهی نقش نهادهای واسط را بین دانشگاه و اجتماع ایفا می‌کنند تا بتوانند از یک طرف نیازها را به دانشگاه منتقل کنند و دانشجویان و استادان به سمتی بروند که پاسخگو به نیازها باشد.
دکتر مقیمی با انتقاد از نقش دانشگاه‌های نسل اول و دوم، ادامه داد: در نسل‌های قدیم، از دانشگاه سوال می‌شد که شما در قبال فارغ‌التحصیلان چه نقشی ایفا می‌کنید و پاسخ این بود که وظیفه ما صرفاً تربیت فارغ‌التحصیل است، ولی اینکه چگونه وارد بازار می‌شود را بر عهده نمی‌گرفتند اما امروز صحبت از این است که دانشگاه دائماً باید بازار را رصد و آینده را پیش‌بینی کنند و متناسب با مشاغلی که ایجاد می‌شود نیرو تربیت کنند.

سرپرست دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه باید نسبت به نیازهای آینده و چشم‌انداز کشور حساس باشد و دائماً این نیازها را رصد کند

دکتر مقیمی، لازمه انتقال دانشگاه‌های ایران از نسل دوم به نسل سوم را ایجاد توانایی و مهارت پژوهشگران برای حل مسائل و مشکلات صنعت دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی که پژوهشگران به بلوغ نرسند نمی‌توانند مشکلات بزرگ را حل کنند و به صورت آنی برای حل مشکلات صنعت ورود کنند بر این اساس جامعه و صنعت باید حوصله به خرج دهند و در تربیت پژوهشگران هزینه کنند.
وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: نگاه صنایع ما جزیره‌ای است و اعتراض می‌کنند، چرا باید هزینه کنم و شاهد دیگر این موضوع سهمی که از GDP است که به پژوهش اختصاص پیدا می‌کند.
سرپرست دانشگاه تهران در پایان با انتقاد از عدم همکاری و حمایت صنعت از پژوهش در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: بسیاری از سازمان‌ها، واحدهای پژوهشی خود را ایجاد کرده‌اند و وقتی از آنها سوال می‌شود سهم شما در کمک به پژوهش دانشگاه‌ها چقدر است، می‌گویند ما خودمان ۲ هزار هیأت علمی پژوهشی داریم. مساله این است که صنعت و سازمان‌ها و وزاتخانه‌های ما نقش خود را ایفا نمی‌کنند و این مشکلات نقش و جایگاه دانشگاه را کمرنگ می‌کند.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۳


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: دانشگاه تهران صدا و سیما به وقت ایران محصول‌مدار ثروت‌آفرینی فارغ‌التحصیلان دکتر مقیمی سید محمد مقیمی دکتر سید محمد مقیمی مقیمی


نظر شما :