دومین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان تهران برگزار شد

۰۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۵ کد : ۲۲۸۲۲ اخبار اخبار آموزشی اخبار ستادی خبر
تعداد بازدید:۱۹۰۶
روابط عمومی دانشگاه تهران: دومین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان تهران، با حضور اعضای شورا و به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این جلسه که به‌منظور بررسی از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان تهران با حضور رؤسا و نمایندگان دانشگاه‌های عضو شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان تهران و نمایندگان ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا (سوم آبان) برگزار شد، دکتر سیدمحمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران، با اولویت قراردادن بحث سلامت دانشجویان بر بررسی همه جوانب برای اتخاذ هر گونه تصمیم‌گیری جهت از سرگیری آموزش حضوری تأکید کرد.
سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به موضوع دستور جلسه به تبیین راهکارهای مختلف جهت از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان پرداخت و گفت: «در این خصوص سه رویکرد می‌تواند مورد توجه واقع شود؛ نخستین رویکرد صرفاً حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که کارهای عملی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی دارند، رویکرد دیگر بررسی نحوه حضور تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، فارغ از اینکه کارهای تحقیقاتی داشته باشند و یا خیر و در نهایت حضور کلیه دانشجویان در مقاطع مختلف در دانشگاه‌ها است. این سه رویکرد باید با توجه به شرایط حال حاضر اپیدمی بیماری کرونا در کشور و البته تصمیم‌های اعلامی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، مورد بررسی قرار داده شود».
در ادامه جلسه دکتر محمدعلی شاه‌حسینی، دبیر دبیرخانه امور اجرایی دانشگاه معین استان تهران، نیز ضمن تشریح اهداف و رویکردهای شورای مدیریت استانی آموزش عالی خاطرنشان کرد: «این شورا کمتر از یکسال است که آغاز به‌کار کرده و ارکان آن را رؤسای دانشگاه‌های دولتی استان تهران به علاوه دانشگاه‌های پیام نور، فرهنگیان، فنی حرفه‌ای، غیردولتی غیرانتفاعی، وابسته به دستگاه‌های اجرایی، علمی کاربردی و دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می‌دهند. بر اساس تفویض اختیاری که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته، برخی از تصمیم‌گیری‌ها در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و‌ اداری و مالی بنا بر اقتضائات هر استان به این شورا واگذار شده است».
وی افزود: «اتخاذ این رویکرد به این مفهوم می‌باشد که با اتکا به نظرات شورا، از روند تکرار مجدد برخی از فرآیندها در وزارت عتف ممانعت شود و در این شوراها تصمیم‌گیری‌های لازم به‌عمل آید. در حال حاضر کارکردهای متفاوتی برای این شورا تعریف شده است و به نوعی سیاست‌گذاری حوزه‌های آموزش عالی استانی به شورای مدیریت آموزش عالی هر استان تفویض شده است و همچنین این شورا به‌عنوان بازوی مشورتی وزارت علوم، محسوب می‌شود. در دولت جدید و با رویکرد وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری نیز شورای آموزشی استان به‌عنوان یک رکن مهم سیاست‌گذاری در کانون هدف مورد توجه واقع شده است».
دکتر شاه‌حسینی تصریح کرد: «با توجه به شرایط کنونی آموزش عالی به جهت پاندمی بیماری کرونا، بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص نحوه از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در اختیار شورا قرار گرفته است».
وی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به دستور جلسه، به بررسی پیش‌فرض‌ها و اطلاعات آماری مهم در اتخاذ هر گونه تصمیم‌گیری و ملاحظات و راهکارهای پیشنهادی جهت از سرگیری آموزش حضوری پرداخت و تصریح کرد: «توجه به زیرساخت‌های متفاوت هر دانشگاه و مؤسسه آموزشی، میزان کامل بودن یا نبودن واکسیناسیون دانشجویان هر دانشگاه و فراهم نبودن ساز و کارهای کنترل انجام واکسیناسیون، وجود تعدادی خوابگاه‌های خودگردان و موظف کردن آنها به رعایت عملی پروتکل‌ها و نیز نحوه نظارت بر آنها، تعداد دانشجویان بومی و غیربومی هر دانشگاه، تفاوت تصمیم جهت از سرگیری آموزش حضوری با توجه به تفاوت مقاطع تحصیلی، ملاحظات مربوط به رفتار و پیامدهای احتمالی دانشجویان و خانواده‌های آنان در خصوص حضور در دانشگاه و خوابگاه، افزایش هزینه‌ها و کمبود منابع، آمادگی کامل تمامی حوزه‌های دانشگاه جهت خدمت‌رسانی و توجه به رویکردها و تبعات حقوقی در تصمیم‌گیری‌ها، از ملاحظات از سرگیری آموزش حضوری است».
دکتر شاه‌حسینی همچنین تشکیل ستاد از سرگیری آموزش حضوری در هر دانشگاه با مدیریت مستقیم رئیس دانشگاه، تأکید بر الزام جدی برای واکسیناسیون کامل جامعه دانشگاهی و کنترل عملی آن از طریق کارت واکسن الکترونیکی، آغاز آموزش حضوری به‌صورت تدریجی و شروع با مقاطع تحصیلات تکمیلی، آماده‌سازی کلاس‌های درسی، خوابگاه‌ها، سلف سرویس‌ها و.... با توجه به الزامات ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، در نظر گرفتن تمهیدات بهداشتی لازم برای حضور دانشجویان، استادان و کارکنان، پیش‌بینی امکان دسترسی و ارتباط سریع به مراکز درمانی، انجام مستمر غربالگری جامعه دانشگاهی و پایش ابتلاهای احتمالی برای پیشگیری از گسترش ویروس در فضاهای آموزشی، آزمایشگاهی، خوابگاهی و....، تدوین برنامه‌ها و طرح‌های متناسب جهت آماده‌سازی روانی دانشجویان و خانواده‌های آنان برای حضور در دانشگاه، همفکری، اخذ نظرات و هم‌راستاسازی تشکل‌های دانشجویی و ایجاد امکان قرنطینه شدن دانشجویان مشکوک به ابتلاء یا مبتلای با میزان پایین عوارض برای دانشجویان غیربومی را از راهکارهای پیشنهادی جهت از سرگیری آموزش حضوری برشمرد.
دبیر دبیرخانه امور اجرایی دانشگاه معین استان تهران در ادامه اظهار کرد: «در نظر گرفتن حفظ سلامتی کامل خانواده دانشگاه، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌‌‌‌گذاری اجتماعی، هم‌راستایی تصمیم‌ها با الزامات و تصمیم‌های ستاد ملی کرونا، در نظر گرفتن رنگ‌بندی کرونایی استان و شهرهای آن، پویایی تصمیم با توجه به رفتار غیرقابل پیش‌بینی ویروس کرونا، توجه به هشدارهای وزارت بهداشت درباره آغاز پیک ششم کرونا در کشور و در نظر گرفتن تراکم جمعیتی بالای کلان شهر تهران نسبت به سایر استان‌ها و شهرها و موضوع افزایش تردد دانشجویان و استادان در سطح شهر از پیش‌ فرض‌های اتخاذ هر گونه تصمیم است که باید مورد توجه واقع شود».
در ادامه این جلسه، با توجه به رویکردهای ارائه شده از سوی سرپرست دانشگاه تهران و رئیس شورای مدیریت آموزش عالی استان تهران، در خصوص از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پیشنهادها، راهکارها و درخواست‌هایی همچون لزوم واکسیناسیون دانشجویان و رصد خانواده‌های آنان، لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در دانشگاه‌ها حتی با واکسیناسیون دانشگاهیان، ادامه روند حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در دانشگاه و خوابگاه‌ها، واگذاری تصمیم‌گیری به هر دانشگاه با توجه به تمهیدات، امکانات و شرایط آنها، درخواست رسیدگی و تأمین منابع مالی مورد نیاز دانشگاه‌ها در موضوع‌هایی همچون افزایش هزینه تغذیه و زیرساخت‌های مورد نیاز خوابگاه‌ها در صورت از سرگیری آموزش حضوری، لزوم حضور فیزیکی اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها به جز در موارد خاص، الزام تشکیل جلسات حضوری گروه‌های آموزشی و جلسات دفاعیه پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، حضور دانشجویان مقطع کارشناسی در برخی از دانشگاه‌ها با توجه به رشته تحصیلی و کار عملی، استفاده از آموزش ترکیبی حضوری و مجازی، توجه به مشکلات روحی و روانی دانشجویان و پیگیری جهت کمک به التیام آنها در صورت شروع آموزش‌های حضوری، تدوین آئین‌نامه برای استفاده از مزایای آموزش مجازی و ظرفیت‌های علمی استادان، لزوم حمایت مراجع بالادست از تصمیم‌گیری‌های شورا در مباحثی همچون حقوقی، مالی و شاخص‌های سلامت و توجه به مقوله هماهنگی بین دانشگاه‌ها برای اتخاذ و پیاده‌سازی هر گونه تصمیم، از سوی اعضای شورا و نمایندگان آنان مطرح شد که مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت.
در پایان مقرر شد، مصوبات جلسه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعکس شود.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۲

کلیدواژه‌ها: شورای مدیریت آموزش عالی معاونت آموزشی


( ۵ )

نظر شما :