سرپرست دانشگاه تهران در همایش «خانه و دانشگاه»؛

نظام پیشنهادها برای تقویت ارتباط خانه و دانشگاه ایجاد می‌شود/ گوش شنوایی برای دریافت نظرات و انتقادات دانشجویان داریم/ باید اجازه داد جوانان آزمون و خطا کنند/ در روحیه کارآفرینی شکست نداریم

۱۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۵ کد : ۲۱۷۳۰ اخبار اخبار ستادی خبر
تعداد بازدید:۱۰۱۶
روابط عمومی دانشگاه تهران: سرپرست دانشگاه تهران در همایش «خانه و دانشگاه» از فعال‌سازی نظام پیشنهادها در آینده نزدیک برای دریافت نظرات و پیشنهادات خانواده‌های دانشجویان خبر داد و ایمیل خود را به عنوان کانال ارتباطی با خانواده‌ها، به والدین دانشجویان معرفی کرد.

دکتر سید محمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران، در همایش «خانه و دانشگاه» ویژه نودانشجویان دانشگاه تهران که دهم مهر برگزار شد، خطاب به خانواده دانشجویان جدیدالورود افزود: «شما دیگر عضو خانواده بزرگ دانشگاه تهران هستید. آمادگی دارم از طریق ایمیل که در سایت دانشگاه معرفی شده است دیدگاه‌ها و نظرات شما را بشنوم. دیدگاه‌ها و نقدهایی که ممکن است داشته باشید را دریغ نکنید، چون ما گوش شنوایی در این زمینه داریم».
وی با تبریک به والدین دانشجویان به خاطر ورود فرزندان‌شان به دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران، اظهار کرد: «تجربه ما بر اساس رصدی که از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران انجام داده‌ایم، نشان می‌دهد کسانی که در دانشگاه تهران تحصیل می‌‎کنند مسئولیت‌های بزرگی را در حوزه علمی و تخصصی خود برعهده می‌گیرند و به عنوان افرادی تعیین‌کننده در حوزه تخصصی خود شناخته می‌شوند».
سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به رویکرد مورد انتظار از دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مسئله‌محور، خاطرنشان کرد: «انتظار از دانشجویان این است که در پی یافتن پاسخ برای پرسش‌ها و مسائل جامعه باشند. دیگر با رویکرد حفظ‌کردنی نمی‌توانیم ادامه دهیم، بلکه دانشجویان باید دنبال مهارت‌های مفهومی و تحلیلی باشند».
سرپرست دانشگاه تهران افزود: «برای ساختن آینده نیاز داریم افراد تحلیل‌گری داشته باشیم که برای آزمون و عملیاتی کردن علوم در فضای کاربردی، توانایی داشته باشند».
وی ایجاد مهارت‌های ویژه در دانشجویان از جمله مهارت کار تیمی و رهبری کردن دیگران را از لوازم تأثیرگذاری آنها در حین و پس از تحصیل دانست و گفت: «دانشگاه، خانواده و شخص دانشجو هر کدام سهمی در ارتقای این مهارت‌ها دارند که لازم است در نیمسال اول تحصیلی بر روی مرحله جامعه‌پذیری دانشجویان بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم تا مرحله آشنایی دانشجویان جدید با محیط دانشگاه و شناسایی فرصت‌ها و امکانات دانشگاه با موفقیت بیشتری سپری شود».
دکتر مقیمی یکی از مولفه‌هایی که خانواده‌ها و دانشگاه می‌توانند با همکاری یکدیگر برای تثبیت آن در دانشجویان نقش‌آفرینی کنند را تثبیت روحیه مسئولیت‌پذیری در دانشجویان دانست و از خانواده‌ها خواست که در این مرحله از رویکرد قیمومیت به رویکرد حمایتی تغییر جهت دهند.
وی تاکید کرد: «اگر در زمان دانش‌آموزی فرزندان‌مان به گونه‌ای آنها را رصد می‌کردیم و حتی در ریز برنامه‌ها و زمان‌بندی آنها هم مداخله می‌کردیم، درمرحله جدید لازم است رویکرد تازه‌ای اتخاذ کنیم که مهمترین نکته در در این مرحله این است که سازمان‌دهی کار را به خود دانشجو واگذار کنیم و بگذاریم آزمون و خطا کند».
سرپرست دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «در تبیین ویژگی‌های دانشجوی کارآفرین می‌گوئیم چیزی به عنوان شکست وجود ندارد و آنچه دانشجو در محیط دانشگاه تجربه می‌کند مانند سرمایه‌ای است که می‌تواند مسیرهای درست را تجربه کند، ولی این تجربه‌کردن، نافی مراقبت‌های ویژه از دانشجویان از سوی والدین، مسئولان دانشکده، حوزه معاونت دانشجویی، معاونت فرهنگی و کوی دانشگاه نیست. بنابراین تمام تلاش‌مان در دانشگاه این است که از دانشجویان مانند فرزندان خود مراقبت کنیم؛ هر چند که دانشگاه و خانواده‌ها باید در مراقبت از دانشجویان به صورت مکمل عمل کنند».
دکتر مقیمی در بخش دیگر سخنان خود به مختصات و کارکردهای دانشگاه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: «دانشگاه تهران متشکل از دانشجویان از قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف داخل و خارج کشور است و دانشجویان از نقاط مختلف کشور و همچنین از سراسر دنیا برای تحصیل به این دانشگاه می‌آیند. مواجهه درست با این فرصت تنوع فرهنگی در دانشگاه تهران، می‌تواند زمینه رشد بیشتر دانشجویان را فراهم کند».
وی دانشجویان دانشگاه تهران را مدیران آینده کشور دانست و تاکید کرد: «انتظار می‌رود دانشجویان در طول دوران دانشجویی بر روی ارتقای مهارت هوش فرهنگی کار کنند و یاد بگیرند که چگونه فرهنگ‌های مختلف را بشناسند، چگونه به فرهنگ‌های دیگران احترام بگذارند و از نقاط قوت فرهنگ‌ها استفاده کنند.چگونه با دانشجویان غیرایرانی تعامل برقرار کنند و سواد آکادمیک و مهارت‌های اجتماعی خود را ارتقا دهند».
رئیس دانشگاه تهران از تشکل‌ها و کانون‌ها و نهادهای دانشجویی به عنوان بهترین بستر برای تمرین کار گروهی و جامعه‌پذیری دانشجویان نام برد و تاکید کرد: دانشجویان می‌توانند بر اساس سلیقه‌ای که دارند در تشکل‌ها و کانون‌های موجود به فعالیت بپردازند و حتی می‌توانند نهادهای علمی و خیریه جدید نیز ایجاد کنند.
دکتر سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، نیز در این همایش، مهمترین رهاورد دوران دانشجویی را پذیرش مسئولیت اجتماعی دانست و با معرفی بخش‌های مختلف معاونت دانشجویی اعم از امور خوابگاه‌ها، مرکز بهداشت و مرکز مشاوره دانشگاه تهران، به خانواده‌ها اطمینان داد که همه ظرفیت‌های حوزه معاونت دانشجویی در خدمت حمایت از دانشجویان و رفع چالش‌های احتمالی که در دوران دانشجویی ممکن است با آنها مواجه شوند، قرار خواهد داشت.
دکتر حبیبا از والدین دانشجویان خواست تا در حمایت از دانشجویان، نقش تکمیل‌کننده را در کنار اقدامات دانشگاه ایفا کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن اسکندری، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، در این همایش، به ظرافت نظارت خانواده‌ها بر فرزندان‌شان در دوران دانشجویی اشاره کرد و گفت: بسیار دیده‌ایم که برخی از پذیرفته‌شدگان کنکور پس از ورود به دانشگاه به نوعی رها می‌شوند و خانواده‌ها احساس می‌کنند که آنها دیگر به حمایت‌های روحی، فکری و عاطفی نیازی ندارند. این درحالیست که وقتی ارتباطات و حضور این فرزندان در سطح شهر، دانشگاه و جامعه به طرز غیرقابل مقایسه‌ای نسبت به دوران دانش‌آموزی افزایش پیدا می‌کند، بالتبع با مسائل مختلف مواجه شده و ممکن است رفته رفته از فضای علمی مورد انتظار هم خارج شوند یا به انحرافاتی کشیده شوند.
وی با تاکید به خانواده‌ها برای استمرار مراقبت و حمایت عاطفی از فرزندان در دوران دانشجویی، تاکید کرد: از افراط و تفریط در نظارت بر فرزندان پرهیز کنید. نه آن طور افراط کنید که بخواهید برای مراقبت، بر او فشار بیاورید و تجسس کنید. همچنین نه آن قدر تفریط کنید که بخواهید فرزندتان را رها کنید و هیچ‌گونه نظارتی بر روی کارها و روند زندگی‌اش نداشته باشید.
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با هشدار درباره خطر رهاشدگی در دوران دانشجویی، خطاب به خانواده دانشجویان گفت: گاهی خانواده‌ها آن‌قدر دیر از انحراف فرزندان‌شان باخبر می‌شوند که دیگر به سختی می‌شود کاری برای آنها انجام داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری به والدین توصیه کرد از طریق مدیران امور خوابگاه‌ها و همچنین حوزه آموزشی، درباره وضعیت تحصیلی و زندگی خوابگاهی فرزندشان کسب خبر کنند.
دکتر غلامعلی افروز، استاد ممتاز دانشگاه تهران، نیز در این همایش با بیان خاطراتی از بدو ورود خود به دانشگاه، توصیه‌هایی به خانواده‌ها، استادان و مسئولان دانشگاه به منظور توفیق هر چه بیشتر در مسیر جامعه‌پذیری و فرآیند یادگیری دانشجویان ارائه داد.
همچنین در این همایش از سایت دانشگاه با عنوان دانشگاه دوستدار خانواده با حضور سرپرست دانشگاه تهران رونمایی شد که آقای پیروی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه، ضمن معرفی این سایت به معرفی خدمات مرکز مشاوره پرداخت.

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۴

کلید واژه ها: آغاز سال تحصیلی دانشگاه تهران دکتر مقیمی سید محمد مقیمی دکتر سید محمد مقیمی مقیمی


( ۱ )

نظر شما :