توسط پژوهشگران پارک علم و فناوری؛

سیستم پرداخت یار و سرویس‌های مرتبط برای کمک به بزرگ‌تر شدن کسب و کارها طراحی شد

تعداد بازدید:۶۸۹
روابط عمومی دانشگاه تهران: شرکت راهکار نوین زیبال مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، یکی از پنج شرکت برتر پرداخت یار در کشور محسوب می‌شود که توانسته سیستم پرداخت یار و دیگر سرویس‌های مرتبطی که به بزرگ‌تر شدن کسب و کارها کمک می‌کنند را طراحی و توسعه دهد.

بنا بر گزارش پارک علم و فناوری دانشگاه، مهندس محمدمهدی فاطمیان، مدیرعامل شرکت راهکار نوین زیبال، در این‌باره گفت: «تیم ما از سال ۹۶ کار خود را شروع کرد و از طریق بازارسنجی به ایده اولیه ارائه یکسری سرویس‌ها و خدمات بر روی دستگاه‌های کارتخوان رسیدیم. در این ایده در نظر داشتیم که دستگاه‌های کارتخوان سیار را به وبسایت‌ها و کسب و کارهای آنلاین متصل کنیم، به این‌گونه که وقتی تراکنشی انجام می‌شود، کاملاً این دو سیستم به هم مرتبط باشند و در لحظه اطلاعات تراکنش در آن وبسایت ثبت شود. همچنین در کسب و کارهای مارکت پلیس(marketplace) که ذی‌نفعان مختلف دارد، تراکنش‌های هرکدام به حسابشان واریز شود. کل این فرایند توسط یک دستگاه و اپلیکیشنی که روی آن دستگاه نوشته شده انجام می‌شود. این ایده اولیه ما بود که توسعه پیدا کرد».
مهندس فاطمیان از توسعه کسب و کار شرکت در حوزه درگاه پرداخت اینترنتی و سرویس‌های مبتنی بر آن یاد کرد و افزود: «در دوران کرونا شاهد آنلاین شدن و طراحی سایت و ایجاد بستری برای فروش آنلاین کسب و کارهای سنتی و فیزیکی بودیم. شرکت ما با ارائه سرویس‌های آنلاین می‌تواند کار پرداخت این کسب و کارها را تسهیل و سرعت دریافت خدمات را برای مشتریان بالا ببرد و همچنین منجر به کاهش و یا حذف بخشی از هزینه‌های مالی آنان شود».
وی در ادامه با استناد به آمار ارائه شده توسط شرکت شاپرک خاطرنشان کرد: «در ایام کرونا در بخش درگاه اینترنتی، شاهد یک رشد تقریباً صد درصدی بودیم. طی این دو سال بسیاری از مردم به سمت خرید آنلاین و تراکنش‌ها روی آوردند. همین امر باعث شده تا بسیاری از کاربران از جمله کسب و کارهای خانگی فروش آنلاین را ایجاد کنند و درگاه پرداخت اینترنتی مورد استقبال قرار بگیرد».
مدیرعامل شرکت راهکار نوین زیبال با اشاره به دیگر محصولات و سرویس‌های شرکت مانند پرداخت در محل، اظهار کرد: «بیشتر مخاطبان در حوزه کارتخوان، شرکت‌های لجستیک و پخش و توزیع هستند. ما بر روی دستگاه‌های کارتخوان gprs، اندرویدی و دستگاه‌های ام پوز یا کارتخوان جیبی، سرویسی را طراحی و برنامه‌نویسی کرده‌ایم که اطلاعات آنی از انجام تراکنش، تسهیم و تسهیل خدمات مالی را برای کاربران فراهم می‌کند. در این سرویس سربارهای مالی و مالیاتی از روی دوش کاربران برداشته شده و فرایندهای مالی را برای آنان شفاف می‌کند. کسب و کارها می‌توانند به راحتی و با تعداد نیروی انسانی کم و بدون خطای انسانی، خدمات خود را توسعه دهند. در حقیقت ما به بزرگ‌تر شدن کسب و کارها کمک می‌‌کنیم».

مهندس فاطمیان در تکمیل معرفی محصولات و سرویس‌های شرکت به سرویس کیف پول اشاره کرد و گفت: «در خدمت کیف پول، کسب و کارهای پلتفرمی مانند تاکسی‌های آنلاین و گردشگری آنلاین که ذی‌نفعان بسیار دارند، مخاطب ما محسوب می‌شوند. سرویس‌های مبتنی بر تسویه و سرویس‌های مشابه خدمات بانکی را در لایه کیف پول ارائه می‌دهیم».
وی تصریح کرد: «ایران در بخش پرداخت به شبکه پرداخت بین‌الملل متصل نیست. به همین دلیل نمی‌توانیم خود را با شرکت‌های خارجی قیاس کنیم و بازار جدایی داریم. در بخش رقبای داخلی، ۱۲۰ شرکت پرداخت یار وجود دارد که زیبال جزو پنج شرکت اول است. در این رتبه، هم تعداد تراکنش و هم مبلغ تراکنش که ماهانه توسط سیستم پردازش مدیریت می‌شود، مورد توجه است».
مدیرعامل شرکت راهکار نوین زیبال با توضیح شکل‌گیری پرداخت یار در سال ۹۷ افزود: «تا پیش از سال ۹۷، دوازده شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت وجود داشت که طبق قوانین بانک مرکزی، تنها همین چند شرکت اجازه ارائه این خدمات را داشتند. در سال ۹۷ این حوزه توسط بانک مرکزی رگوله شد و یک مجوزی تحت عنوان پرداخت یاری ایجاد شد. این نگاه قانون‌گذاری از سوی حاکمیت و دولت، سبب شد تا بتوانیم کسب و کار خود را توسعه دهیم».
مهندس فاطمیان، چالش‌های کسب و کاری را چند دسته برشمرد و تصریح کرد: «یک دسته از چالش‌ها مرتبط با تمام استارت‌آپ‌ها است فارغ از اینکه در چه نقطه جغرافیایی باشند. این چالش‌ها که در مسیر رشد یک استارت‌آپ به وجود می‌آید با بهره‌گیری از راهنمایی منتورها و یا حضور در شتاب‌دهنده‌ها و همچنین توانایی و تلاش اعضای تیم در یافتن راهکارهای منطقی برطرف می‌شود. بخش دیگر چالش‌ها به اتفاقات داخل یک کشور در حوزه‌های مختلف مانند قانونی و قانون‌گذاری مرتبط می‌شود. برای مثال، ما در ابتدای کار خود نسبت به تعامل مستقیم با نهادهای قضائی و انتظامی آگاهی نداشتیم. بعد از مدتی متوجه شدیم باید یک مسیر و کانالی برای ارتباط با این نهادها تعریف کنیم. زیرا این نهادها در مواردی مانند بروز تخلف به داده‌هایی ثبت شده در سیستم پرداخت نیاز دارند و ما موظف به پاسخگویی هستیم».
وی در خصوص چالش‌های مرتبط با مالیات عنوان کرد: «حضور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، سبب شد تا بتوانیم از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شویم و این امر به کسب و کارها در ابتدای مسیرشان کمک بزرگی می‌کند تا بتوانند پیشرفت کنند».
مدیرعامل شرکت راهکار نوین زیبال در پایان با تاکید بر انجام نیازسنجی بازار و حضور در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و بهره‌مندی از خدمات این مجموعه‌ها، توصیه کرد: «اگر محصولی که تولید کردید و به نتیجه دلخواه نرسید، به سراغ محصولات دیگر نروید. درواقع فرار رو به جلو نداشته باشید، بلکه به جای ایجاد تعدد محصول، تمرکز محصول داشته باشید. یعنی اگر فروش خوبی ندارید، شاید در نحوه اجرا و پیاده‌سازی دچار مشکل شده‌اید، بهتر است کار خود را اصلاح و بهینه کنید».

کد تحریریه : ۱۰۰/۱۰۱/۱۰۲


لینک دانلود فایل

( ۱ )

نظر شما :