سرپرست دانشگاه تهران ازدانشگاه دولتی باکو بازدید کرد

۲۹ آذر ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۷۲۱ اخبار اخبار توسعه‌ای
تعداد بازدید:۱۵۶۲
سرپرست دانشگاه تهران ازدانشگاه دولتی باکو بازدید کرد


دکتر محمود نیلی احمد آبادی سرپرست دانشگاه، دکتر محمدباقر قهرمانی معاون بین‌الملل  و دکتر سید احمد رضا خضری مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه،   27 آذر  به دعوت رسمی رئیس دانشگاه دولتی باکو برای شرکت در مراسم گرامیداشت نودو پنجمین سالگرد تأسیس این دانشگاه  ،ضمن بازدید از دانشگاه دولتی باکو با رئیس این دانشگاه دیدار کردند.
دکتر نیلی در این دیدار ضمن تبریک نود و پنجمین سالگرد تأسیس دانشگاه دولتی باکو و قدردانی از مسئولان آن دانشگاه برای پذیرایی صمیمانه از هیأت دانشگاه تهران گفت: سیاست دولت آقای روحانی توسعه روابط  با کشورهای همسایه است و دانشگاه تهران علاقه‌مند است در جهت سیاست‌های دو دولت با دانشگاه باکو همکاری گسترده‌ای داشته باشد.
سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به مفهوم دانشگاه گفت: علم مفهوم جهانی دارد و دانشگاه بدون ارتباط جهانی ،دانشگاه نیست.
وی با اشاره به سه رکن دانشگاه، صعنت و دولت در ایران  گفت: باید ضلع چهارم را نیز که  همکاری‌های بین المللی است به این سه رکن اضافه کنیم تا دانشگاه بتواند به وظایف واقعی که در دربردارنده نام دانشگاه است عمل کند.
وی همچنین آمادگی دانشگاه تهران را برای همکاری با دانشگاه باکو  در رشته‌های علوم انسانی بویژه آموزش زبان فارسی اعلام کرد .
دکتر نیلی همچنین از رئیس دانشگاه باکو خواست تا در جهت عضویت آن دانشگاه در اتحادیه ‌دانشگاه‌های  اسیا و اقیانوسیه گام بردارد.
سرپرست دانشگاه تهران همچنین پیشنهاد ایجاد اتحادیه دانشگاه‌های حوزه خزر را ارائه داد.
وی محیط زیست آب و نفت را از موضوعاتی عنوان کرد که دو دانشگاه می توانند به عنوان پروژه های مشترک با هم در آن زمینه‌ها همکاری کنند.
وی افزود: فرهنگ و علاقه مشترک دو کشورمی تواند زمینه‌ مناسبی برای گسترش روابط بین دو دانشگاه باشد.
سرپرست  دانشگاه تهران روابط علمی را بهترین زمینه و دانشمندان و دانشگاهیان را بهترین سفیران برای گسترش روابط دو کشور عنوان کرد و افزود: دو دانشگاه تهران  و باکو با توجه به سابقه‌ای که دارند می توانند بیشترین تاثیر را در این زمینه داشته باشند.
دکتر نیلی احمد‌آبادی بسیاری از مشکلات امروز بشر را ناشی از تصمیمات غیر علمی دانست و گفت: توسعه باید در تمام ابعاد جهان باشد و همه باید به دانش دسترسی داشته باشند و این تنها از طریق همکاری بین دانشگاه ها صورت می گیرد.
وی با اشاره به تولید ثروت از علم گفت: دانشگاه ها باید از علم ،ثروت تولید کنند و از آنجایی که تولید علم بسیار گران است بنابراین همکاری‌های علمی بین دانشگاه‌ها و کشورها می‌تواند این جریان را اسان و سرعت بخشد.
آبیل محرم اف رئیس دانشگاه دولتی باکو نیز در این نشست به علاقه مندی کشورش برای همکاری علمی دانشگاهی با ایران اشاره کرد وگفت: کشورایران با تمدن بیش از 5 هزار ساله در زمینه‌های مختلف خصوصاٌ در حوزه‌های علمی رشد بسیار خوبی داشته است و ما علاقه مندیم با این کشور دوست و برادر در زمینه‌های مختلف  علمی دانشگاهی همکاری گسترده‌ای داشته باشیم.
رئیس دانشگاه دولتی باکو با ابراز خوشحالی از حضور سرپرست دانشگاه تهران و هیأت همراه در دانشگاه باکو علاقه‌مندی آن دانشگاه را به گسترش روابط علمی با دانشگاه تهران اعلام کرد.
در این دیدارهمچنین دو طرف در باره راه‌های گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی  تبادل استا‌د و دانشجو و انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در پایان این دیدار تفاهم نامه گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی بین دانشگاه تهران و دانشگاه دولتی باکو امضا شد.
گفتنی است سرپرست دانشگاه تهران و هیأت همراه همچنین از بخش‌های مختلف دانشگاه باکو بازدید کردند.
یاد‌آور می شود سرپرست دانشگاه تهران برای شرکت در مراسم گرامیداشت نود و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه دولتی باکو به دعوت رئیس این دانشگاه به جمهوری آذربایجان سفر کرده  و در مراسم یاد شده به عنوان مهمان ویژه به ایراد سخن پرداخت و ضمن ابراز تبریک استادان و همکاران دانشگاهی آرزو کرد که دانشگاه  دولتی باکو در انجام وظایف و ارائه خدمات علمی به کشور آذربایجان موفق باشد.