دانشگاه تهران، در حوزه اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌ها رتبه نخست را کسب کرد

تعداد بازدید:۴۰۶۷
رتبه نخست «حوزه اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌ها» در جشنواره تجلیل از روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور، به دانشگاه تهران رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، این مراسم که ۲۳ تیر ۱۳۹۹ با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران ستادی و جمعی از استادان حوزه ارتباطات برگزار شد، «رتبه نخست حوزه اطلاع‌‌رسانی و ارتباط با رسانه‌ها» به دانشگاه تهران اختصاص یافت و لوح تقدیر و نشان جشنواره، توسط دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه تهران اهدا و دکتر سید احمدرضا خضری، مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی به نمایندگی از سوی خانواده بزرگ دانشگاه تهران آن را دریافت کرد.


وزیر علوم؛ یکی از وظایف روابط عمومی‌ها، اطلاع‌رسانی دستاوردهای علمی و فناوری کشور در عرصه بین‌المللی است
در این مراسم دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «روابط عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جدا متحول شده‌اند، حتماً این تحول در مقطع زمانی کنونی در آغاز راه قرار دارد و باید با استفاده از فناوری اطلاعات و دانش روز به بهترین وجه ممکن استمرار یابد».
وی با بیان اینکه علاقه و انگیزه در کار محور اصلی موفقیت‌ها است و باید آن را تقویت کرد، افزود: «محیط‌های آکادمیک ویژگی‌های خاص خود را دارد و معمولاً استادان و محققان برای تبلیغ و نمایش آنچه به دست آورده‌اند، علاقه زیادی ندارند و مشغله کاری آنها به این صورت است که مستمر در حال کارهای جدید هستند».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: «روابط عمومی‌ها، بازوی دانشگاه‌ها هستند. یکی از وظایف روابط عمومی‌ها اطلاع‌رسانی دستاوردهای علمی و فناوری کشور در عرصه بین‌المللی است و برای کسب اطلاع از این دستاوردها باید به سراغ مجموعه‌های علمی برویم و اطلاعات جدید را بگیریم و در اختیار عموم قرار دهیم. این اقدام موجب خرسندی استادان و محققان خواهد شد، هر چند انتظار این کار را نداشته باشند».
دکتر غلامی، در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: «مدت زیادی است که فناوری ارتباطات در جهان شکل گرفته و جمع کثیری از آن بهره گرفته‌اند، شیوع بیماری کرونا ما را بیشتر به سمت فناوری سوق داد و توانستیم از مجموعه دستاوردهای بشری در این خصوص استفاده کنیم».
وی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها نیز برای جلوگیری از آسیب دیدن، به اجبار به سوی فناوری اطلاعات روی آوردیم، اظهارکرد: «روابط عمومی‌ها همیشه نقش تأثیرگذار داشته‌اند، به‌ویژه در دوران کرونایی که حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها کم‌رنگ شده و این نکته القا می‌شود که در دانشگاه‌ها هیچ خبر خاصی نیست. در اینجا نقش عملکرد روابط عمومی پر اهمیت است تا با اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجام گرفته در دانشگاه‌ها در این ایام، خبر تعطیلی دانشگاه‌ها را بی‌اثر و خنثی کند. در دوران شیوع کرونا دانشگاه‌ها باز بوده و به فعالیت ادامه می‌دادند و تنها شکل آموزش از آموزش حضوری به آموزش مجازی و الکترونیک تغییر یافت و این به معنای تعطیلی دانشگاه نیست».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به شعار جشنواره مبنی بر «دانشگاه سبز، روابط عمومی سبز» روابط عمومی‌ها را بازوی تحقق مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برشمرد و عنوان کرد: «اثرگذاری روابط عمومی‌ها به‌صورت فردی و جمعی قابل احصاء و قابل انتظار است. البته ستاد وزارت علوم، پشتیبانی برنامه‌های کلان را در پیش دارد و اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، باید خانواده آموزش عالی را همانند یک نخ تسبیح کنار هم نگه دارد. همچنین با توجه به اینکه زمان از بین رفتن ویروس کرونا مشخص نیست، ما با تمام توان آماده پیشبرد امور دراین شرایط هستیم».
دکتر غلامی، برگزاری جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و مؤسسات تابعه وزارت علوم را اقدامی خوب و مناسب توصیف کرد و گفت: «استفاده از فضای مجازی صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها را در پی دارد که باید در فضای جدید بیش از گذشته در دستور کار روابط عمومی‌ها در مجموعه آموزش عالی کشور قرار گیرد».


مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران؛ انتشار سالانه بیش از هزار خبر در سایت دانشگاه تهران
در بخش دیگری از این مراسم دکتر سید احمدرضا خضری، مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، ضمن تشکر از هیأت داوران و دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: «در دانشگاه تهران، علاوه بر برگزاری متعدد نشست‌های خبری، سالانه بیش از هزار خبر با موضوعات علمی، پژوهشی و فرهنگی در سایت و سپس رسانه‌ها منتشر می‌شود و همواره تلاش شده است تا اقدامات دانشگاه در حوزه اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌ها با یک جهش قابل توجهی حرکت کند».
وی در ادامه با تأکید بر لزوم انتشار درست واقعیت‌ها از سوی روابط عمومی‌ها تصریح کرد: «فرهنگ دیگرفهمی، طبیعت دوستی و آشتی با طبیعت یکی از رسالت‌های روابط عمومی‌ها بوده که بایستی فرهنگ سازی و ترویج شود».
مشاور رئیس دانشگاه تهران، با تشکر از همراهی مدیران ستادی و واحد های تابعه دانشگاه تهران در توسعه ارتقا نظام اطلاع رسانی نماد آموزش عالی کشور، اظهار داشت: روابط عمومی‌ها بیش از همه به پشتیبانی معنوی مدیران دانشگاه‌ها نیاز دارند و برگزاری کارگاه‌های دانش افزایی و مهارت آموزی برای شرایط خاص مثل امروز مورد نیاز است و مدام در حال روزآمدسازی روش‌های ارتباطی در دانشگاه تهران هستیم و ارتباطات رسانه‌ای را بی‌پروا و صمیمانه برقرار می‌کنیم.


مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ دریافت پنج هزار اثر از روابط عمومی ها در قالب فایل الکترونیکی
دکتر علیرضا عبداللهی‌نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نیز در این جشنواره از دریافت پنج هزار اثر در قالب فایل الکترونیکی در راستای تحقق «دانشگاه سبز، روابط عمومی سبز» خبر داد و معرفی و تقدیر از روابط عمومی‌های فعال، خلاق و اثرگذار، ترویج فرهنگ مصرف بهینه منابع در روابط عمومی‌ها در راستای مدیریت سبز، توانمندسازی، ایجاد انگیزه برای رقابتی سالم و ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها را از اهداف اصلی این جشنواره برشمرد.
وی افزود: «اعلان فراخوان و ارسال دستورالعمل برگزاری جشنواره آبان ماه سال گذشته و مهلت ارسال آثار که دو بار نیز تمدید شد، یک ماه و داوری آثار طی دو ماه دی و بهمن ۱۳۹۸ و بررسی دقیق و نهایی آثار از سوی هیأت داوران خرداد ماه سال جاری صورت گرفت».
دکتر عبداللهی‌نژاد، به روند انجام مراحل جشنواره اشاره کرد و گفت: «آغاز فرآیندهای مختلف علمی و اجرایی برگزاری جشنواره از زمستان سال ۱۳۹۷ با تشکیل دبیرخانه جشنواره در ستاد وزارت علوم کلید خورد و کارگروهی علمی برای تدوین شاخص‌های علمی و حرفه‌ای سنجش و ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌های نهاد آموزش عالی با مشارکت و جلسات متعدد با استادان برجسته روابط عمومی در دانشگاه‌ها تشکیل شد و تدوین نهایی شاخص‌ها و تهیه دستورالعمل برگزاری جشنواره به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور صورت گرفت».
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص ارزیابی و داوری آثار ارسال شده به جشنواره اظهار کرد: «برای ایجاد رقابتی برابر و رعایت عدالت دانشگاه‌های سراسر کشور به سه گروه تفکیک و در هر گروه در سه محور عمومی رتبه‌های اول، دوم و سوم برگزیده شدند و در گروه چهارم هم با توجه به نوع و ماهیت فعالیت‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری قرار گرفتند که تعداد آثار دریافت شده از سوی دبیرخانه در فراخوان حدود پنج هزار اثر از ۱۰۲ دانشگاه، پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناوری بود و هیأت داوران متشکل از استادان برجسته دانشگاه‌های بزرگ کشور و افراد صاحب نام به داوری آثار پرداختند».
وی در پایان تصریح کرد: «یکی از فعالیت‌های مهم روابط عمومی‌ها، آرشیو، مستندسازی و انتشار با ارسال دقیق، زمانمند و حرفه‌ای آثار به شمار می‌رود و نحوه حضور در جشنواره و رعایت دقت، نظم و آراستگی در گردآوری و ارسال آثار به دبیرخانه هر جشنواره‌ای یکی از هنرهای چندگانه روابط عمومی‌هاست».
 

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
تزریق امید به جامعه، از وظایف اصلی روابط عمومی‌ها

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری و مؤسسات تابعه وزارت علوم تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، تزریق امید به جامعه است که از طریق ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشمندان و محققان کشور می‌توان امیدواری در جامعه را رونق بخشید.
دکتر محمدتقی نظرپور، اظهار داشت: در این راستا رسالت روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری بسیار پررنگ جلوه می‌کند به خصوص در این شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا نقش روابط عمومی‌ها در اطلاع‌رسانی موفقیت‌های علمی و فناوری بسیار مؤثر و مفید است.
وی با بیان اینکه روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به نوعی عامل پیوند بین عموم مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی با جامعه آموزش عالی، پژوهشگران، فناوران و اقتصاد دانش بنیان هستند، گفت: در حقیقت روابط عمومی دانشگاه‌ها، هسته مرکزی و اتاق‌های فکر و تنها نهاد رسمی انعکاس دهنده دیدگاه‌ها و عملکرد آموزش عالی و تبیین کننده برنامه‌های متنوع دانشگاه است.
دکتر نظرپور با بیان اینکه در عصر حاضر، افکار عمومی جامعه به عنوان قدرت برتر محسوس و نامحسوس و حتی نامرئی جریان‌های اجتماعی و فرهنگی هر جامعه محسوب می‌شوند، افزود: هدایت و کنترل افکار عمومی، یک خط مشی و راهبرد قوی در دانش روابط عمومی است و در کارگاه‌های آموزشی همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه نگاه به روابط عمومی‌ها نباید نمایشی و صرفاً تشریفاتی باشد، اظهار داشت: کار شما فقط انتشار اخبار روزمره، پوشش مراسم و تبلیغ برای مناسبت‌های ملی و مذهبی نیست. رسالت اصلی شما بازگویی و روایت شتاب پیشرفت و توسعه، امید بخشی به عموم مردم، جامعه دانشگاهی و نسل‌های آینده است.


دکتر خانیکی؛ استاد برجسته علم ارتباطات
عالم‌گیری و نوپدیدگی کرونا؛ زمینه‌ساز پدیده علم باز، داده‌های باز، انتشار باز و منابع آموزشی باز

دکتر هادی خانیکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص عالم‌گیری و نوظهوری ویروس کرونا گفت: این ویروس ما را با پدیده‌ای با نام علم باز روبرو کرد که این پدیده به سه شکل بروز داشت؛ ابتدا داده‌های باز که نهادهای علمی به عنوان منبعی برای تولید علم تعریف شدند و باعث تقویت سرمایه‌های اجتماعی شده و بحث بعدی انتشار باز بود که اسناد، مدارک و کتب در اختیار همه مردم قرار گرفت و در مرحله سوم منابع آموزشی باز بودند که در واقع آموزش را فراگیر کرده و باعث شدند افراد بیشتری تحت آموزش قرار گیرند.
استاد برجسته علم ارتباطات افزود: رصد اجتماعی بر موضوع کرونا در ایران به خوبی انجام شده و از مرحله اول یعنی نحوه مواجه اولیه جامعه با شیوع کرونا گذشته‌ایم و رصدها نشان داده که جامعه به طور نسبی خودش را با این پدیده نو وفق داده و در این مرحله نقش ارتباطات بسیار پر رنگ شد و ما در قرنطینه‌ها و فاصله گذاری‌ها متوجه شدیم که فقط با کمک فضایی که علم ارتباطات برای ما باز کرده قادر به نفس کشیدن و ادامه زندگی هستیم و این امر سبب شد مردم بیشتر از گذشته به شبکه مجازی آمدند و همبستگی‌های اجتماعی و خیرخواهی در میان مردم شکل گرفت به گونه‌ای که نزدیک به ۴۱ درصد مردم در کارهای خیرخواهانه شرکت کردند.
وی تصریح کرد: اما در پیک دوم کرونا شرایط جدیدی ایجاد شده است و رصد افکار شهروندان نشان می‌دهد که میزان نگرانی از آینده بیشتر شده و امید به از بین رفتن کرونا کمتر شده و وحشت و هراس افزایش یافته و نشان داده که ایمنی توده‌ای کارساز نبوده و باید به دانش ارتباطات و ساماندهی به شکل جدی‌تری فکر کرد.


هیأت داوران جشنواره؛ مجموع شرکت کنندگان شامل ۱۰۲ دانشگاه و مراکز پژوهشی و فناوری بودند
در پایان این مراسم، بیانیه نهایی هیأت داوران جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، فناوری و مؤسسات تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از سوی دکتر حسین افخمی، استاد گروه روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس هیأت داوران جشنواره قرائت شد.

گفتنی است این جشنواره شامل سه محور عمومی شامل «اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌ها»، «تبلیغات و انتشارات در راستای اجرای مدیریت سبز» و «روابط عمومی الکترونیک» و دو محور ویژه شامل «مدیریت سبز و مصرف بهینه منابع» و «مسئولیت اجتماعی» بود و آثار برگزیده ارسالی روابط عمومی‌ها از دستاوردها و عملکردهای آنها، از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان مهرماه ۱۳۹۸ در این محورهای پنج‌‌گانه ارزیابی شد که دانشگاه تهران، توانست در محور «اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌ها» رتبه نخست را در کل کشور کسب کند.


برای مشاهده بیانیه جشنواره به این پیوند مراجعه شود.

برای مشاهده فهرست برگزیدگان به این پیوند مراجعه شود.

کلیدواژه‌ها: دانشگاه تهران روابط عمومی برتر


( ۵ )

نظر شما :