پروفسور فضل‌الله رضا، دانش‌آموخته برجسته دانشگاه تهران در گذشت

۲۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۸ کد : ۱۰۰۶۵ اخبار اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۸۲۵۵
پروفسور فضل‌الله رضا، دانش‌آموخته برجسته دانشگاه تهران و جزو اولین گروه فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی برق دانشکده فنی در سال ۱۳۱۷، روز سه‌شنبه ۲۸ آبان ماه رخ در نقاب خاک کشید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، پروفسور فضل‌الله رضا که از چهره‌های علمی و فرهنگی کشور و از برجسته‌ترین دانش‌‌آموختگان دانشگاه تهران با جایگاه جهانی بود، در سال ۱۲۹۴ در شهرستان رشت به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۱۷ به‌‌همراه ۳۳ دانش‌آموخته دیگر از دانشکده فنی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و حدود ۱۰ سال بعد مقطع دکترا در این رشته را در آمریکا به پایان برد.
پروفسور فضل‌الله رضا، علاوه بر فعالیت‌های علمی در رشته خود، فعالیت‌های اجرایی برجسته‌ای نیز داشت که از جمله می‌‌توان به ریاست دانشگاه‌های تهران و شریف و ریاست نمایندگی ایران در سازمان یونسکو اشاره کرد.
این استاد فرهیخته، در بهمن ۱۳۴۶ به سمت ریاست دانشگاه صنعتی شریف و در شهریور ۱۳۴۷ به‌عنوان رئیس دانشگاه تهران منصوب می‌شود و پس از استعفا از سمت ریاست دانشگاه تهران، از شهریور ۱۳۴۸ به‌عنوان سفیر ایران در یونسکو به پاریس اعزام می‌شود و از آبان ۱۳۹۳ نیز سفیر ایران در کانادا می‌شود.
ریاست فنی کمپانی جنرال الکتریک آمریکا در ایران، سرمهندسی این کمپانی در خاورمیانه، دانشیاری مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه .M.I.T آمریکا در سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴، دانشیاری دانشگاه سیراکیوز آمریکا در سال‌های ۱۳۳۴ تا ۱۳۳۷ و استادی صاحب کرسی این دانشگاه در سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۶ بخشی از کارنامه درخشان فعالیت‌های این استاد برجسته است.
پروفسور رضا، هم‌چنین استاد ویزیتور در دانشگاه فنی زوریخ در سال ۱۹۶۲، استاد ویزیتور دانشگاه سلطنتی کپنهاک در سال ۱۹۶۳ و استاد ویزیتور دانشگاه سوربن پاریس در سال ۱۹۶۵ و مشاور علمی شرکت .I.B.M بوده است.
شرکت در کنفرانس‌های متعدد علمی بین‌المللی، چون کنفرانس بین‌المللی ریاضی‌دانان در نیس، سمینار برنامه‌ریزی علمی و اطلاعات فنی در مادرید، کنفرانس متخصصان آسیا در بانکوک، کنفرانس بین‌المللی ارتباطات کامپیوتر و همکاری افتخاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۱۳۵۲ بخش دیگری از فعالیت‌های این استاد صاحب‌نام است.
پرفسور رضا، هم‌چنین به لحاظ برجستگی و فعالیت در حوزه فرهنگ و زبان پارسی، همواره از چهره‌های مطرح در این حوزه نیز بوده است و عمده آثار و مقالات وی در این زمینه است.
این استاد برجسته ایرانی که سال‌ها در کشور کانادا مقیم بود و به تدریس در دانشگاه‌های این کشور و فعالیت‌های فرهنگی اشتغال داشت، هرگز تابعیت کشور دیگری جز ایران را نپذیرفت و همواره به ایرانی بودن خود افتخار نمود.
دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۲، مراسم نکوداشتی برای این استاد و دانش‌آموخته برجسته برگزار کرد و پرفسور رضا حدود بیست روز مهمان این دانشگاه بود که این استاد بزرگ از آن به‌‌عنوان «شیرین‌ترین روزهای زندگی خود» نام می‌برد.
دانشگاه تهران، درگذشت این دانش‌آموخته فرهیخته و ارجمند خود را به کلیه دوستداران ایشان، جامعه دانشگاهی و فرهنگی کشور و اعضای خانواده بزرگ دانشگاه تهران تسلیت می‌گوید.

تصاویری از مراسم نکوداشت پروفسور رضا در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۲


( ۴۲ )

نظر شما :